Hrvatski zavod za javno zdravstvo objavio je preporuke u svrhu zaštite članova izbornih tijela i njihovih stručnih timova tijekom provedbe pojedinih izbornih radnji s obzirom na epidemiološku situaciju bolesti COVID-19 u Hrvatskoj.
 
1. Opće preporukeOpće zaštitne mjere: 

Treba izbjegavati dodirivanje lica. Prilikom kašljanja ili kihanja pokriti usta i nos laktom ili papirnatom maramicom koju kasnije treba baciti u smeće i oprati ili dezinficirati ruke. Redovito, a osobito po ulasku u objekt, dezinficirati ruke koristeći dezinficijens na bazi 70-postotnog alkohola ili drugog sredstva prikladnog za primjenu na koži s deklariranim virucidnim djelovanjem, prema uputama proizvođača. Ostale opće mjere prevencije širenja bolesti COVID-19 dostupne su na mrežim stranicama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo.

Fizička udaljenost:

Tijekom svih aktivnosti koje poduzimaju članovi izbornih tijela i njihovih stručnih timova, svi se sudionici moraju pridržavati mjere fizičke udaljenosti od 2 metra u odnosu na druge osobe osimako se radi o članovima istog kućanstva ili osoba koje su uobičajeno u bliskom kontaktu. Zaštitna oprema. Obvezno je nošenje maski za lice ili medicinskih maski za sve osobe u zatvorenim prostorima. Upute o pravilnom korištenju maski dostupne su na mrežim stranicama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo.

Evidencija:

Preporučuje se uspostava sustava vođenja evidencije svih prisutnih osoba radi lakšeg naknadnog epidemiološkog praćenja kontakata u slučaju pojave zaraze virusom SARS-CoV-2.

Evidencija mora sadržavati ime i prezime, telefonski broj te vrijeme ulaska i izlaska iz objekta.

2. Prostorno-tehnički i sanitarni uvjeti

Vidljive obavijesti i informiranje sudionika:

Na ulaznim prostorima objekta na vidljivom je mjestu nužno postaviti informacije o higijenskim postupcima ili postaviti informacije sa smjernicama o pravilnom ponašanju i mjerama zaštite u prostore u kojima borave sudionici. Na ulaznim prostorima postaviti i pisanu obavijest o potrebi dezinfekcije ruku pri ulasku. U sanitarnim čvorovima na vidljivo mjesto postaviti informacije o pravilnoj dezinfekciji ruku. 

Dezinficijens: 

Na ulaznim prostorima objekta, ulazima u dvorane te u radnom prostoru nužno je na raspolaganje postavljanje dozatora s dezinfekcijskim sredstvom (na bazi alkohola u koncentraciji ne manjoj od 70 % ili drugog sredstva prikladnog za korištenje na koži s deklariranim virucidnim djelovanjem).

Prozračivanje:

Potrebno je redovito prozračivati sve prostore. Klimatizacijski uređaji, uređaji za grijanje i ventilaciju. Općenita preporuka za unutarnje prostore je prozračivanje otvaranjem prozora, a manje korištenjem ventilacijskih sustava. Pri korištenju ventilacijskih sustava posebnu pozornost treba posvetiti praćenju stanja filtara i održavanju pravilnog stanja brzina zamjene zraka u zatvorenom prostoru. Treba redovito provjeravati pravilno funkcioniranje opreme za ventilaciju i izmjenu zraka. Preporučuje se ventilacija s povećanim postotkom vanjskog zraka koji cirkulira u sustav te način rada bez recirkulacije kako bi se poticale promjene zraka koje smanjuju koncentraciju potencijalno zaraznih čestica.

Kontaktne površine u prostoru:

Često dodirivane površine kao što su ručke na vratima, ručke na prozorima, rukohvati, slavine u toaletima, tipke vodokotlića, prekidači za struju, zvona na vratima, tipke u liftovima te druge dodirne površine koje koristi veći broj osoba neophodno je dezinficirati prije početka i nakon završetka radnog dana te minimalno još jednom, primjerice tijekom dnevne stanke ili oko sredine radnog vremena. Posebnu pozornost treba obratiti na površine radnih pultova ili stolova koje je potrebno dezinficirati češće, primjerice svakih sat vremena. Ako je moguće, preporučuje se ugradnja zaštitnih pregrada na pultovima ili stolovima. Dezinfekcija nakon završetka rada izbornih tijela. Po završetku rada izbornih tijela potrebno je temeljito dezinficirati površine i provjetriti prostorije.

Higijena prostora:

Postupci za čišćenje, kao i preporučena sredstva za čišćenje dostupne su na mrežim stranicama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo.

Uvjeti održavanja higijene sanitarnih čvorova: 

Preporučuje se pojačano čišćenje, dezinfekcija i prozračivanje sanitarnih prostora, primjerice svaka dva sata. Potrebno je ograničiti istodobno korištenje sanitarnog čvora sukladno veličini i propisanim pravilima fizičke distance. Preporučuje se da sušila za ruke stave izvan funkcije te da ih se zamijeni jednokratnim papirnatim ručnicima za brisanje

ruku. Nužno je osigurati dostatnu količinu papirnatih ručnika i ostalih jednokratnih materijala, sredstava i opreme za čišćenje, pranje i dezinfekciju.

Dizala:

Postaviti sigurnosne upute, uključujući maksimalnidozvoljenibroj osoba koje istodobno koriste

dizalo. Odmak od maksimalnog broja korisnika pojedinog dizala moguć je ako su korisnici članovi istog

kućanstva ili su osobe uobičajeno u bliskom kontaktu.

Dozatori i ostali uređaji za dezinfekcijska sredstva:

Potrebno je provođenje redovitih provjera kako bi se osiguralo pravilno funkcioniranje uređaja za sapun i dezinfekcijskih sredstava. Neispravne jedinice potrebno je brzo popraviti ili zamijeniti.

Odlaganje otpada:

 U svim prostorijama unutar objekta preporučuje se postavljanje kante za otpatke s postavljenim vrećicama i odgovarajućim poklopcima.

3. Organizacija i provedba pojedinih izbornih radnji

Informiranost osoblja:

Prije početka rada/otvaranja potrebno je educirati članove izbornih tijela i njihovih stručnih timova o svim mjerama koje se provode.

Maksimalni broj osoba u prostorijama:

Ako se izborne radnje poduzimaju u zatvorenim prostorijama, najveći broj sudionika koji mogu istovremeno boraviti u zatvorenim prostorima propisan je Odlukom Stožera civilne zaštite koja je na snazi na taj dan te uz održavanje fizičkog razmaka od 2 m među svim prisutnima.

Raspored sjedećih mjesta:

U radnim prostorima sjedeća mjesta treba rasporediti tako da budu na međusobnoj udaljenosti od 2metra.

Stajaća mjesta:

Ako članovi izbornih tijela i njihovih stručnih timova posao obavljaju stojeći, mjesta također treba obilježavanjem rasporediti na međusobnu udaljenost od 2 metra. Prilikom kretanja treba držati fizičku udaljenost.

Dolazak drugih osoba:

Ako je za provedbu pojedine izborne radnje potreban dolazak drugih osoba, preporučuje se da se definiranim rasporedom regulira dolazak drugih osoba radi lakšeg održavanja

preporučene fizičke distance. Drugim osobama preporučuje se dezinfekcija ruku prije i nakon dolaska. Obveza je da druge osobe takođernose maske za lice u svim okolnostima.

Dnevno mjerenje tjelesnetemperature: 

Članovi izbornih tijela i njihovih stručnih timova trebaju prije dolaska u smjenu izmjeriti tjelesnu temperaturu. Ako im je tjelesna temperatura viša od 37,2 °C u jutarnjim satima, ako se osoba osjeća bolesno ili ima bilo koje znakove bolesti (odnosi se na sve simptome i znakove bolesti, ne samo na bolesti dišnih puteva), treba se javiti nadređenom i ne dolaziti obavljati izbornu radnju dok se telefonski ne javi nadležnom obiteljskom liječniku.

Dezinfekcija nakon završetka rada izbornih tijela:

Po završetku rada izbornih tijela potrebno je temeljito dezinficirati površine i provjetriti prostorije. 

4. Primanje suradnih djelatnika

Suradni djelatnici. 

Dolazak drugih osoba (npr. prateće osoblje, dostavljači i slično) treba organizirati na način da se prije dolaska te osobe telefonski najave radi dolaska i prethodno kod kuće izmjere tjelesnu temperaturu u jutarnjim satima. Ako je tjelesna temperatura viša od 37,2 °C u jutarnjim satima, ako se osoba osjeća bolesno ili ima bilo koje znakove bolesti (odnosi se na sve simptome i znakove bolesti, ne samo na bolesti dišnih puteva), odgađa planiranu aktivnost te se telefonom javlja nadležnom obiteljskom liječniku.

Komentari
Prethodni članakPRIJATELJI ŽIVOTINJA: Bez jaja i šunke? Isprobajte veganski Uskrs!
Sljedeći članakMirela Relković: Smrdi li riba od glave ili od repa?