Potaknuti brojnim revoltiranim reakcijama ljudi sa šireg novogradiškog područja koji u ovim zimskim danima putuju vlakom i doživljavaju razne neugodne situacije (pa čak i ozebline uslijed smrzavanja) zbog velikih kašnjenja vlakova ili otkazivanja vlakovnih linija, osjećamo dužnost iznijeti istinitost problematike, nekoć uzdanice u putničkom prijevozu, Hrvatskih željeznica.

Ovih dana u medijima su se pojavila saznanja kako ključni razlog prorijeđenog i nestabilnog željezničkog prometa nisu zimske vremenske neprilike, nego nedostatak lokomotiva i problemi postojećih vezani uz kvarove zbog starosti i dotrajalosti. Novom unutarnjom podjelom tvrtki u HŽ-u na HŽ Infrastrukturu, HŽ Cargo i HŽ Putnički prijevoz, došlo je do međusobne raspodjele lokomotiva. Nakon izvjesnog vremena pokazalo se kako nema dovoljno lokomotiva, spremnih da istovjetno pokriju i putnički i teretni promet. Višegodišnje neulaganje u vozni park dovelo je do toga da se one preostale lokomotive (neke starije i od 40 godina!) nerijetko kvare. Redukcija vlakovnih linija u putničkom prijevozu bio je, shodno tome, nužan potez, ističu u HŽ-u.

 

Novi sustav električne vuče koji bi trebao biti u funkciji od iduće godine u testnoj je fazi, ali sve upućuje na to da će stare lokomotive na dizelsko gorivo, koje čak nemaju ni potrebnu snagu za vožnju u uvjetima visokih uspona, još dugo voziti željeznicama. Predsjednik uprave HŽ Infrastrukture Darko Peričić ističe izračune po kojima bi se jeftino rješenje ogledalo u kupnji lokomotiva na lizing u Sloveniji, BiH ili Mađarskoj. Postavlja se pitanje kada će se to točno dogoditi i hoće li se time išta riješiti.

 

Posljednjih tjedan-dva velika odgovornost pripala je strojovođama brzih i međunarodnih vlakova budući da im je dan naputak da (pod cijenu kašnjenja) staju na svim stajalištima kako bi prevezli putnike otkazanih putničkih vlakova. Međutim, doznali smo od vjernih korisnika HŽ-ovih usluga kako je bilo propusta. Svjedočanstvo starije putnice iz okolice Nove Gradiške govori o tome kako se neki brzi i međunarodni vlakovi nisu zaustavljali na dionici Nova Kapela/Batrina – Slavonski Brod. Shvativši tu praksu u prvim danima prošloga tjedna, putnici su izlazili ili u Novoj Kapeli ili u Slavonskom Brodu, iako im to nisu bila odredišta. Svatko se snalazio na svoj način, uglavnom dogovarajući nastavak prijevoza osobnim automobilima svojih bližnjih. Uzmimo u obzir kako je putnicima iz manjih mjesta prošlotjedna ustaljena praksa značila smrzavanje na niskim temperaturama u stanicama koje uglavnom nemaju niti natkrov. Oni moraju krenuti iz svojih kuća na vrijeme jer ne znaju kada će stići njihov zamjenski vlak, niti o tome mogu dobiti točnu informaciju od prometnika na kolodvorima.

 

Studentica Veleučilišta u Požegi, inače Novogradiščanka te također vjerna korisnica HŽ-ovih usluga, govori nam o snalaženju od stanice Nova Kapela/Batrina (stanice u kojoj između ostalog presjedaju vlakovi iz Požege za Novu Gradišku i obrnuto) do stanice u Novoj Gradiški. Bili su to trenuci kada se vraćala nakon napornoga dana provedenog na studiju. “Brzi putnički vlak”, kako ga putnici popularno nazivaju, kasnio je 80 minuta iz smjera Slavonskog Broda, pa je umorna studentica pronašla alternativu u prijevozu automobilom. Ista djevojka žalila se i na vlakove na stanici Nova Kapela/Batrina koji voze u smjeru Požege, a po obvezi ne smiju kretati dokle god ne preuzmu putnike koji svojim vlakovima kasne iz smjera Nove Gradiške ili Slavonskog Broda. Vlakovi u Novoj Kapeli bez ikakvog obrazloženja kretali su na vrijeme prema Požegi, bez da su preuzeli sve putnike. Dotična studentica prošli petak je otišla vlakom do Nove Kapele, a potom se iz opisanog razloga vratila nazad drugim vlakom iz smjera Slavonskog Broda. Inače, putnica ističe i nekoliko primjera vagona u kojima ne radi grijanje. Nekoliko puta, kondukteri su na njene pritužbe odgovarali kako nema rješenja za to, te da je jedino rješenje prelazak u vagon u kojem grijanje radi.

 

Najreprezentativniji primjer ispričao je Novogradiščanin koji je na prvi snježni dan 8. prosinca u 7,06 sati putovao u smjeru Zagreba “brzim putničkim vlakom”. Vlak je prometovao po planu sve do stajališta u Sesvetama kada se zbog kvara na lokomotivi zaustavio, te nastavio putovanje nakon otprilike dva sata. Putovalo je i dosta djece, no grijanje je, na sreću, radilo. Vlak je stigao u Zagreb u 13,32 minute, no gospodin je propustio sastanak zakazan za 11,00 sati i nije mu preostalo ništa drugo nego vratiti se prvim vlakom nazad u Novu Gradišku. Naravno, ovo nije jedini slučaj, a kako se čini, svi oštećeni putnici imat će pravo na povrat novca.

 

U četvrtak 14. prosinca konačno je i isprika predsjednika Uprave HŽ Putničkog prijevoza Dražena Ratkovića ugledala svjetlo dana. Ispričao se svim oštećenim putnicima te ih pozvao da HŽ-u upute zahtjev za povratom novca za vozne karte. To se pak može učiniti javljanjem službi za reklamacije HŽ-a, a Ratković je obećao kako će svaki zahtjev biti pojedinačno obrađen. Toga dana zabilježen je i pad broja otkazanih vlakova (87). Usporedbe radi, prvoga dana “snježne krize”, u subotu 8. prosinca, bilo je otkazano 115 od 717 vlakova koji su pušteni u promet. Šest dana nakon “snježne krize”, točnije u petak 14. prosinca, tijekom ranog poslijepodneva HŽ Putnički prijevoz otkazao je 31 vlak, što je dokaz kako se željeznički promet usporeno normalizira. Tek s obnovom voznog parka putničkog prijevoza putnici će moći računati na rjeđe ispadanje vlakova iz prometa, posebno elektromotornih vlakova, koji se kvare i u zimskim, ali, ovo je posebice zanimljivo, i u ekstremno ljetnim uvjetima (?!).

 

Predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Ratković toga četvrtka najavio je i javnu objavu natječaja na web stranicama istoga popodneva, i to za 32 elektromotorna vlaka, od toga njih 16 za gradsko-prigradski i regionalni promet. Taj natječaj vrijedan je 170 milijuna eura, a osim njega, do kraja godine je u planu i natječaj za 12 dizelsko motornih vlakova. Uvjereni smo, a i sam Ratković se priklonio tom mišljenju, kako će prioritet biti upravo nabava ovih 12 dizelsko motornih vlakova. Prema planovina Putničkog prijevoza, do 2020. godine u vozni park bit će uključeno 145 novih vlakova, od čega njih 44 do 2015. godine.

 

No, vratimo se prvom natječaju. Još 12. studenog, Povjerenstvo za željeznicu odlučilo je isti natječaj raspisati i javno obznaniti u narednom periodu od dva tjedna. Tu vijest potvrdio je i ministar prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić. Ministar je javnosti obećao predočiti sve detalje natječaja, uključujući i cijene samih vlakova, istaknuvši kako velike šanse imaju klaster dijela Gredelja i Končar. Danas 15. prosinca na internet portalima čitamo kako je taj natječaj objavljen jučer na službenim stranicama HŽ-a. No, čak i prelistavajući Narodne novine, službeno glasilo RH, nismo ga uspjeli pronaći. Gdje je natječaj?

Autor: Zorislav Knežević/photo: Zvonko Kero (SSHŽ)

Komentari
Prethodni članakŠto radi granična policija?
Sljedeći članakRegistrom branitelja do rješavanja “lažnjaka”?