Prema pisanju Jutarnjeg lista, vozačima koje je prometna policija po prvi put zaustavila u prekršaju prekoračenja brzine, umjesto novčane kazne nudi se opciju “time-outa” ili stanke od 45 do 60 minuta, što znači kako  vozači koji prekorače dozvoljenu brzinu za 20 km/h, umjesto novčane kazne mogu odabrati 45 minuta stanke, a vozači koji prekorače dozvoljenu brzinu od 21 do 40 km/h mogu odabrati 60 minut stanke. Dio je to državnog inovativnog pilot programa kojim se želi smanjiti broj prometnih nesreća na cestama.

No nije riječ o Hrvatskoj, nego o Estoniji, gdje je ovaj pilot program započeo prošlog tjedna i vrijedi samo za one vozače koji u evidenciji još nemaju prekršaj prekoračenja dozvoljene brzine.

“Zasad proučavamo može li ovakav inovativan pristup kažnjavanja vozača pridonijeti većoj sigurnosti na cestama”, rekao je Elari Kasemets, voditelj novog pristupa kažnjavanju pri estonskom MUP-u. “Želimo istražiti kako prekršitelji doživljavaju gubitak vremena u odnosu na udar pa džepu. Već iz ranijih iskustava znamo da nekima uopće nije bio problem platiti kaznu i nastaviti, dok su drugi prekršitelji bili spremni razgovarati s policajcima i tražiti ukor te izgubiti puno vremena, radije nego da plate kaznu”, dodao je za estonski portal err.ee.

Samo prošle godine na estonskim cestama je poginulo 67 osoba, a 1824 je bilo ozlijeđeno u prometnim nesrećama, što je velik skok u odnosu na prethodnu godinu prema podacima državnog odjela cestovne administracije. Usto, u prvoj polovici ove godine u prometnim nesrećama život je izgubilo deset osoba. Sve su to razlozi zbog kojih su se odlučili na inovativni pristup kažnjavanju, a hoće li i koliko on dati rezultata tek će se vidjeti.

U Hrvatskoj za razliku od Estonije, umjesto inovativnoga programa, imamo nove zakonske odredbe s poooštrenim kaznama za prekršitelje prometnih propisa, a cilj je isti – smanjiti broj prometnih nesreća s najtragičnijim posljedicama. Vozači, koji inače nemaju problema sa ‘organima reda u plavom’ podržavaju visoke kazne. – Mislim da će se to isplatiti i da one koji svjesno kršeći prometne propise ugrožavaju ne smao svoj nego i tuđe živote, treba dobro ‘udariti’ po džepu – kazali su vozači koje smo anketirali nedavno za provođenja akcije ‘dan bez poginulih na cestama‘.

Ipak, dio vozača i nije sklon pružanje podrške visokim kaznama za prekršaje u prometu. Smatraju kako bi mogle biti niže. – Za prekoračenje brzine se slažem, pa čak i za iznos kazni za korištenje mobitela pri vožnji, ali primjerice za nekorištenje pojasa mislim da je kazna bespotrebno toliko visoka – kaže Dalibor, čije mišljenje dijele još neki vozači s kojima smo razgovarali.

Kako god, u Hrvatskoj je na snazi novi zakon kojeg se valja pridržavati, prvenstveno radi sigurnosti, a tek onda radi toga da ne platite visoku kaznu. Jer niti jedna nije previsoka ako će spasiti nečiji život. Kako će se, pak, s druge strane pokazati sasvim dručaiji pristup u Estoniji ostaje vidjeti.

Izvor: SBplus 
Foto: Ilustracija/ArgivaRNG 

Komentari