Zdravlje zuba važno je za cjelokupno zdravlje, ali i za vaš izgled. Osmijehom, između ostalog, ostavljate prvi dojam, a neugledni zubi ili njihov nedostatak, nikome nisu privlačni. Zaboravite na skrivanje osmijeha! Tim potezom ćete na sugovornika ostaviti dojam neiskrene osobe, a prvi dojam kasnije je teško promijeniti.
Zubni karijes najrasprostranjenija je bolest današnjice i unatoč svim znanjima i mogućnostima predstavlja velik problem. Kako unaprijediti oralno zdravlje i smanjiti pojavnost karijesa odgovore na ta, ali i mnoga druga pitanja vezana uz stomatologiju, medijski nedovoljno eksponiranu temu, dat će nam doktor dentalne medicine, Teo Trlin, gostujući na našem portalu.
Svaka priča ima svoj početak, pa tako i Vaša. Završili ste matematičku gimnaziju u Slavonskom Brodu, kako ste se odlučili baš za stomatologiju?
Oduvijek sam smatrao liječnički posao plemenitim i humanim. Bio sam odličan učenik u osnovnoj i srednjoj školi, a kako je vrijeme odmicalo, do izražaja je dolazila moja sklonost fizici, kemiji i biologiji. Nekako pred kraj srednjoškolskog obrazovanja, shvatio sam da me privlače biomedicinske znanosti, što me usmjerilo izboru između medicine i stomatologije. Na kraju je odluka ipak pala na stomatologiju.
Kako je izgledao Vaš put od završetka fakulteta?
Nakon završetka stomatološkog fakulteta u Zagrebu, vratio sam se u svoje rodno mjesto Novu Kapelu i započeo staž u Domu zdravlja Nova Gradiška. Tijekom pripravničkog staža obišao sam većinu ambulanti u sastavu Doma zdravlja i pri tom se najviše zadržao u ambulanti u Davoru, u kojoj je tada radila kolegica Željka Pugelnik. Uz nju sam stekao dovoljno iskustva za početak samostalnog rada. Po isteku pripravništva, ostao sam raditi u istoj ambulanti, zamijenivši kolegicu. Nakon godinu dana rada ukazala mi se prilika za premještaj u ordinaciju u Novoj Kapeli, gdje sam sada već 6 godina.
Koji je najčešći razlog dolaska u stomatološku ambulantu?
Najčešći razlozi dolaska su bol i vidljive promjene na zubima. Uzroci boli mogu biti različiti, no, najčešće je u pitanju karijes koji nastaje radi neadekvatne oralne higijene i loših prehrambenih navika. Ljudi su skloni mišljenjima kako je za sve kriva genetika, a zapravo je u pitanju loše četkanje i nekorištenje dodatnih sredstava za oralnu higijenu- zubnog konca i interdentalnih četkica. Prevelik i konstantan unos zaslađene hrane i napitaka također utječe nepovoljno. Veliki je problem i nedolazak na redovnu kontrolu te zanemarivanje promjena u usnoj šupljini, pojave zubnog kamenca i upale zubnog mesa. S vremenom takve promjene mogu dovesti do nastanka parodontitisa, odnosno povlačenja kosti i zubnog mesa te posljedično rasklimavanja zuba.
Što Vam je najbitnije u odnosu s pacijentom?
Najbitniji su povjerenje i odgovornost pacijenta prema oralnom zdravlju. Na taj način pacijent daje do znanja da cijeni moj rad. Ako on ne provodi savjesnu oralnu higijenu i izbjegava redovne kontrole, moj posao tu nema baš mnogo smisla. S druge strane, bitno je da mi pacijent vjeruje, da ulazi u ambulantu bez straha znajući da ću učiniti sve profesionalno i da je terapija koju predlažem ispravna.
Pojavom virusa COVID-19 stvorila se specifična situacija koja zahtjeva i posebne mjere. Koliko je pojava virusa utjecala na Vaš posao?
Svakako je postalo izazovnije. Sad moramo uzeti u obzir puno drugih okolnosti, raditi sa dodatnom zaštitnom opremom, pojačati mjere dezinfekcije i ostalo. U ovim složenim okolnostima teže je i sami posao je nekako pao u drugi plan. Teže se koncentriram na posao kad istovremeno razmišljam o puno drugih stvari. Trebalo je odgoditi zavate koji nisu hitni, pacijenti se rjeđe naručuju, a samim tim stvaraju se sve veće liste čekanja. Unatoč svemu, rekao bih da radimo jednako marljivo i intenzivno, a posla ima kao i prije.
Za kraj, što biste poručili pacijentima, kako se ponašati u ovoj, novonastaloj situaciji?
Prije svega, ne treba stvarati paniku. Ljudi se trebaju ponašati odgovorno, ali nije preporuka odgađati posjet stomatologu, posebice ako osjećate da imate neki problem. Ono što savjetujem svojim pacijentima je da se obavezno najave telefonom ili putem maila, kako bismo ustanovili o kakvom problemu se radi i dogovorili termin te vidjeli kakvog su općeg zdravstvenog stanja. Također molim sve pacijente da ne kasne na termin jer se tako bespotrebno stvaraju gužve u čekaonici i gubi se vrijeme u kojemu možemo učiniti nešto korisno. Svaki pacijent ima svoj termin baš radi toga da ne bude više od jedne osobe u čekaonici. Obvezna je dezinfekcija ruku na ulazu u prostor Doma zdravlja. Svi pacijenti najprije ispune epidemiološki upitnik kako bismo imali uvid u eventualne kontakte sa COVID pozitivnim pacijentima ili bilo kakve druge moguće zaraze. Također svakom pacijentu mjerimo tjelesnu temperaturu. Svima, a posebno onima koji pripadaju rizičnim skupinama pacijenata, predlažem samo nužne zahvate. Moj najvažniji savjet ljudima zapravo je molba za razumijevanje, suosjećanje i strpljenje. Nama je cilj učiniti da se pacijent i usred ove nepogode osjeća ugodno i zaštićeno, a to možemo postići samo ako ćemo biti tu jedni za druge.