Dolaskom proljeća i lijepog vremena na ulicama i javnim cestama sve je više biciklista, koji su pored pješaka najugroženija i najranjivija skupina sudionika u prometu, stoga iz policije daju nekoliko savjeta i kroz statistički presjek upozoravaju na moguće posljedice nepridržavanja propisa u prometu.

Zakon o sigurnosti prometa na cestama regulirao je u pojedinim odredbama i obveze vozača bicikla u prometu na cestama. Između ostalog kaže da su se vozači bicikla dužni kretati biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom, a ako one ne postoje što bliže desnom rubu kolnika. Ako se kreću dva i više vozača bicikla u skupini dužni su se kretati jedan iza drugog. Za nepoštivanje ovih odredbi predviđena je novčana kazna od 300 kuna. Nadalje, vozači biciklom moraju upravljati na način da ne umanjuju stabilnost vozila i ne ometaju druge sudionike u prometu, a osobito ne smiju skidati istovremeno obje ruke s upravljača, pridržavati se za drugo vozilo, prevoziti, vući ili gurati predmete koji ih mogu ometati u upravljanju vozilom ili ugrožavati druge sudionike u prometu. Vozači bicikla koji se kreću kolnikom na javnoj cesti dužni su noću ( od prvog sumraka do potpunog svanuća ), a i danju u uvjetima smanjene vidljivosti biti označeni reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom biciklističkom odjećom. Za nepoštivanje ovih odredbi predviđena je novčana kazna od 300 kuna. Također je i za vozače bicikla koji su mlađi od 16 godine ukoliko u vožnji ne koriste zaštitnu kacigu predviđena novčana kazna od 300 kuna.
Pravilnikom o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama regulirana su dijelovi i oprema koji se moraju nalaziti na biciklu da bi mogao sudjelovati u prometu na cestama. Tu su među ostalim svjetla ( bijelo na prednjoj i crveno na zadnjoj strani) i kočnice (i na prednjem i zadnjem kotaču s zasebnom komandom). Zakon o sigurnosti prometa na cestama određeno je da na biciklu noću (od prvog sumraka do potpunog svanuća), a i danju u slučajevima smanjene vidljivosti (kiša, magla, oblačno i dr.) mora biti upaljeno jedno svjetlo bijele boje na prednjoj strani i jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani (300 kuna)

Odlukom o komunalnom redu Grada Slavonskog Broda propisano je da na Trgu Ivane Brlić Mažuranić (Korzo) ne smije se upravljati (voziti) biciklom. Predviđena novčana kazna za fizičke osobe od 150 do 200 kuna, a za pravne 700 kuna.

Statistički pokazatelji

Tijekom prošle godine na području Policijske uprave brodsko-posavske vozači bicikla najviše su zatečeni u prekršaju upravljanja biciklom pod utjecajem alkohola u 213 slučajeva ( kazna 500 kuna ), zatim u 182 slučaja su upravljali biciklom na način kojim se umanjuje stabilnost bicikla i ometa druge sudionike u prometu, u 68 slučaja nisu se pridržavali odredbe o vožnji biciklističkom stazom ili što bliže desnom rubu kolnika, a u devet slučajeva kažnjeni su vozači bicikla mlađi od 16 godina zbog nekorištenja zaštitne kacige.

 

Vozači bicikla u prošloj godini sudjelovali su u 67 prometnih nesreća od kojih su sami skrivili 39 prometnih nesreća. Od ukupnog broja u četiri prometne nesreće su biciklisti smrtno stradali i u sva četiri slučaja bili krivi za nesreću ( u tri slučaja se radilo o oduzimanju prednosti prolaza i u jednom slučaju uključivanje u promet na pješačkom prijelazu). U 55 prometnih nesreća biciklisti su ozlijeđeni ( 15 teške tjelesne ozlijede i 37 lake ) i u osam slučajeva se radilo o materijalnoj šteti. Iz ovih pokazatelja je vidljivo da su biciklisti u većini prometnih nesreća u kojima su sudjelovali sami skrivili prometnu nesreću. Nadalje je vidljivo da biciklisti kada sudjeluju u prometnoj nesreći najčešće su teže posljedice ( ozljede – 55 slučajeva i smrt – 4 slučaja ), a manje materijalna šteta ( samo 8 slučajeva ) što potvrđuje da su uz pješake najugroženija i najranjivija skupina sudionika u prometu što upućuje na dosljedno pridržavanje prometne kulture u prometu i poštivanje prometnih propisa, a ujedno smjernica drugim sudionicima u prometu da više pažnje u prometu posvete ovoj skupini sudionika u prometu.

Autor: Nikola Knežević/PU BP

 

 

Komentari
Prethodni članakUloga psihosocijalne podrške u prevenciji suicida hrvatskih branitelja
Sljedeći članakHrvatske veledrogerije od 1. travnja novogradiškoj bolnici smanjuju isporuku lijekova