Vijeće i Europski parlament postigli su privremeni dogovor o pravu na popravak, izvještaju za koji je hrvatska eurozastupnica Sunčana Glavak (HDZ/EPP) imenovana izvjestiteljicom Europskog parlamenta za mišljenje Odbora za okoliš, javno zdravlje i sigurnost hrane (ENVI).

Postignuti dogovor o izvještaju koji se smatra ključnim korakom za postizanje kružnog gospodarstva do 2050. u okviru europskog zelenog plana, olakšat će potrošačima popravak proizvoda tako što će pristup uslugama popravka učiniti lakšim, bržim, transparentnijim i privlačnijim.

„Kao izvjestiteljica uime Odbora ENVI mogu reći kako je postignut dobar sporazum kojim ćemo olakšati popravke proizvoda za potrošače, smanjiti otpad te dodatno ojačati sektor popravaka. Ova Direktiva ključna je za ostvarenje naših ciljeva održive potrošnje i klimatske neutralnosti, a moj fokus, posebno u okviru mišljenja Odbora ENVI, bio je da popravak bude pristupačniji i jeftiniji krajnjim potrošačima te učiniti popravak isplativim za servisere“, istaknula je eurozastupnica Glavak.

Europska komisija u ožujku 2023. godine predstavila je prijedlog o zajedničkim pravilima kojima se potiče popravak robe. Prijedlogom Komisije potrošačima se olakšava popravak i čini ga se isplativijim od kupnje novog proizvoda te se uvodi novo pravo na popravak do isteka jamstva i nakon toga.

Potrošačima će tako i nakon isteka jamstva biti dostupni novi alati i prava koja će popravak učiniti jednostavnim i pristupačnim, a jučerašnjim sporazumom potvrđeno je pravo potrošača da od proizvođača traže popravak proizvoda koji se mogu popraviti na temelju prava EU-a (poput usisavača, tableta i pametnih telefona, perilica rublja i posuđa, TV i rashladnih uređaja). Tako će potrošači uvijek imati kome odnijeti proizvod na popravak, a proizvođači će imati poticaj za razvoj održivijih poslovnih modela. U budućnosti, Komisija će imati mogućnost dodati nove proizvode na popis proizvoda koji se mogu popraviti na temelju prava EU-a te tako proširiti opseg Direktive.

Sporazumom se također uspostavlja novi europski obrazac za informacije o popravku koji potrošačima pruža ključne podatke o usluzi popravka.

Sporazumom se uspostavlja i Europska internetska platforma za popravljanje. Cilj platforme je učiniti različite usluge popravka dostupnima na razini EU-a, ali i u prekograničnom kontekstu te u svakoj državi članici, stoga će EU platforma imati odjeljke za svaku državu članicu.

Podsjetimo, prema istraživanju Eurobarometra, 77 posto potrošača u EU-u radije bi popravilo svoje proizvode nego kupilo nove, ali ih u konačnici moraju zamijeniti ili odbaciti zbog troškova popravaka i nedostupnosti usluga.

Komentari
Prethodni članakMilkica Svitlanović -Uživajte u životu i ne dozvolite da vam rak promijeni život
Sljedeći članakNa Čistu srijedu u Okučanima će započeti danonoćno čitanje Biblije