Dugo najavljivana realizacija projekta izgradnje mosta na rijeci Savi kod Stare Gradiške sada konačno kreće. Današnjim otvaranjem radova je krenula gradnja mosta preko rijeke Save između Hrvatske i Bosne i Hercegovine kod Gradiške. Otvaranju radova prisustvovao je i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković.
Ovaj investicijski projekt odnosi se na izgradnju graničnog prijelaza, mosta na granici preko rijeke Save, kao i priključnih cesta na dijelu autoceste Banja Luka – Gradiška. Ugovor za gradnju mosta dugog 430 metara vrijedan je 23,5 milijuna eura. Novi most i objekti na graničnom prijelazu u Gradišci bit će izgrađeni oko 3 km zapadno od postojećih objekata i locirani izvan urbanog područja Gradiške.
– “Danas smo pokazali kako zajedništvom i suradnjom možemo unaprijediti zajedničke veze, kako prometne, tako i gospodarske. Mostovi su oduvijek povezivali ljude, a mi to danas i pokazujemo. Ovaj projekt smo započeli još 2011. Godine potpisivanjem sporazuma između Vlade RH i Vijeća ministara BiH, a danas nakon što smo početkom tjedna potpisali ugovor za izvođenje radova svjedočimo početku radova na izgradnji mosta. Realizacija ovog zajedničkog projekta u prvoj fazi podrazumijeva izgradnju mosta preko Save koji je dio planirane brze ceste od granice s Mađarskom do granice s BiH. Ovaj koridor predstavlja transverzalnu vezu srednje Europe i Jadranskog mora – rekao je ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković.
– “Važan je ovo trenutak za Republiku Srpsku, Bosnu i Hercegovinu, Republiku Hrvatsku i Eurospku uniju koja se okpila oko ovog jedinstvog projekta za koji smo dugo godina pokušavali sklopiti financijsku konstrukciju i da riješimo tehničko pitanje izvođenja, pa konačno možemo reći da je sve riješeno. Naporima različitih struktura vlasti osiguran je novac, a isto tako provedena procedura kako predviđaju Zakoni, došli smo do ovoga trenutka kada polažemo kamen temeljac i počinjemo s izgradnjom ovoga mosta na koji se čekalo dugo godina, prema Okučanima, ali i dalje prema Europi. Važno je naglasiti da svih tih godina dok smo čekali, nikada nismo odustali. Važan je ovo dan za sve nas jer pokazuje da zajedno možemo puno toga. Hrvatska i Srbija ima tešku povijest, ali ovo je dokaz da možemo zajedno surađivati. Trebamo zajedno raditi i graditi, time samo pokazujemo da smo usmjereni ka budućnosti. Hvala svima koji su vjerovali u ovaj projekt, a najvažnije od svega je što ćemo kroz dvije i pol godine imati ovaj prijelaz. ” – izjavio je Milorad Dodik član Predsjedništva Bosne i Hercegovine.
Naime, u prvoj fazi realizacije ovoga projekta gradit će se most preko rijeke Save kod Gradiške, čija je vrijednost procijenjena na 221 milijun kuna, s tim da ga zajednički, u omjeru 50:50 posto sufinanciraju Hrvatska i BiH. U drugoj fazi radit će se nove spojne ceste od mosta do čvora Okučani na autocesti A3 (Faza II) što će biti dio koridora E661, a uz to predstavlja vezu na koridor X susjedne Bosne i Hercegovine te je potpora razvoju cijele regije. Procijenjena vrijednost izgradnje spojne ceste s hrvatske strane iznosi 410 milijuna kuna.
Most na Savi kod Gradiške imat će četiri prometna traka od kojih će svaki biti širok 3,75 metara, a glavni rasponski sklop preko rijeke i inundacija (plavišta) je čelični sandučasti nosač s tri raspona od kojih bi onaj središnji, preko plovnog korita rijeke Save, trebao biti dug 170 metara, dok bi dva bočna raspona, na inundacijama, trebala biti duga po 128 metara. Minimalna širina plovnog gabarita ispod mosta je 91 metar. Stupovi središnjeg sklopa bit će puni, armiranobetonski, visine 13, odnosno 18 metara. Temeljenje će biti na pilotima, a most Gradiška spojio bi, kako je već rečeno, bosanskohercegovačku autocestu s planiranom četverotračnom brzom cestom s hrvatske strane koja bi išla od granice s Mađarskom preko Virovitice i Okučana do granice s BiH.
Kada bude gotov, procjena je da bi ovim mostom za desetak godina trebalo prelaziti oko 28 tisuća vozila dnevno. S obzirom da se s druge strane Brodsko-posavske županije, kod Svilaja, kraju privode radovi na izgradnji šesterotračnog mosta ukupne 22.308.022,34 EUR bez PDV-a, koji je važan dio paneuropskog koridora VC, sasvim je izvjesno da će i jedan i drugi odvući dobar dio prometa s graničnog prijelaza u Slavonskom Brodu. Značilo bi to, ne samo manje gužve za blagdane i u sezoni nego i čišći zrak zbog manjeg broja vozila koja bi prometovala ovom lokacijom.
Podsjetimo, ugovor za izgradnju mosta vrijedan je 23,5 milijuna eura potpisan u sjedištu Hrvatskih cesta u srpnju ove godine. Ugovorom je predviđena izgradnja potpuno novog međudržavnog mosta, i to u sklopu realizacije I faze planirane brze ceste Granica Mađarske – Virovitica – Okučani – granica Bosne i Hercegovine, na dionici Okučani – granica BiH.