Tim povodom, Suci Općinskog suda u Slavonskom Brodu žele ukazati na nekoliko činjenica:
-plan reorganizacije pravosudnog sustava koji je predstavio ministar pravosuđa, prema tezi Ministarstva pravosuđa, ima za cilj stvoriti jednako dostupno i znatno efikasnije pravosuđe. To se neće postići ukidanjem Općinskog suda u Slavonskom Brodu, koji treba postati Stalna služba daleko manjeg Općinskog suda u Požegi. Nadležnost Općinskog suda u Slavonskom Brodu proteže se duž granice s Bosnom i Hercegovinom, radi se o prostoru koji je znatno udaljen od Požege, pa stanovnicima mjesta u istočnom dijelu Županije nije ekonomično tražiti pravnu zaštitu u udaljenoj Požegi (privatne tužbe) jer su troškovi putovanja stranaka, branitelja i oštećenika te njihovih opunomoćenika daleko veći nego li bi bio njihov trošak dolaska na sud u Slavonski Brod. Pri reorganizaciji pravosuđa predlagatelj mora imati u vidu interes građana i njihovo pravo na pravosudnu zaštitu, koje pravo je dovedeno u pitanje ako se ukine Općinski sud u Slavonskom Brodu,
– obzirom da se nadležnost Općinskog suda u Slavonskom Brodu proteže duž granice s Bosnom i Hercegovinom, u kaznenim predmetima gdje je kazneno djelo počinio stranac pri prelasku granice (takvi predmeti su hitne naravi) najekonomičnije je postupanje Općinskog suda u Slavonskom Brodu jer je sud smješten oko 500 metara zračne linije do graničnog prijelaza. Zbog čega angažirati policiju da takvog okrivljenika vodi na sud u Požegu ? (u pravilu je u ovim predmetima potrebno angažirati i tumača već pri uhićenju, koje se događa u Slavonskom Brodu),
– u 2013. godini Općinski sud u Slavonskom Brodu zaprimio je ukupno 8903 predmeta, a Općinski sud u Požegi 5081 predmet. Od toga je Općinski sud u Slavonskom Brodu zaprimio 665 kaznenih predmeta, a Općinski sud u Požegi 252 kaznena predmeta. Dakle, vidljivo je da je Općinski sud u Slavonskom Brodu u 2013. godini zaprimio gotovo dvostruko više predmeta u odnosu na Općinski sud u Požegi, a u kaznenoj grani sudovanja Općinski sud u Slavonskom Brodu u 2013. godini zaprimio je više nego dvostruko predmeta u odnosu na Općinski sud u Požegi. Notorna je činjenica da su i za prethodne godine približno isti podaci za ova dva suda.
– Općinski sud u Slavonskom Brodu u mjesnoj nadležnosti pokriva, prema službenom popisu 158.575 stanovnika, a Općinski sud u Požegi u mjesnoj nadležnosti pokriva, prema službenom popisu 78.034 stanovnika,
– trenutno je u Općinskom sudu u Slavonskom Brodu zaposleno 15 sudaca i 4 sudska savjetnika, a u Općinskom sudu u Požegi 9 sudaca i 2 sudska savjetnika.
– u medijskim istupima, a i pri prezentaciji gore navedene reorganizacije, kao argumentaciju zbog čega se u odnosu na Općinski sud u Slavonskom Brodu odstupa od načela – gdje ima Županijski sud bit će i Općinski sud – ministar pravosuđa naveo je postojanje Kaznionice, odnosno Zatvora u Požegi. U odnosu na ovu argumentaciju ističe se da je od ukupno zaprimljenih 665 kaznenih predmeta u 2013. godini u Općinskom sudu u Slavonskom Brodu njih 28 bilo karaktera da je protiv okrivljenika određen istražni zatvor. Dakle, u 2013. godini u Općinskom sudu u Slavonskom Brodu od ukupno zaprimljenih kaznenih predmeta tek 4,21 % se odnosi na predmete u kojima je protiv okrivljenika određen istražni zatvor. Ako je ovaj parametar bio presudan za prijedlog da Općinski sud u Slavonskom Brodu kao samostalan prestane postojati, suci ovog suda taj parametar smatraju irelevantnim u odnosu na druge gore spomenute parametre (odnos zaprimljenih predmeta u 2013. godini, broj stanovnika u mjesnoj nadležnosti, broj sudaca i sudskih savjetnika), te dodaje slijedeće parametre:
– prema tezi reorganizacije, ako bi neko kazneno djelo bilo počinjeno na području Županije brodsko-posavske u nadležnosti Općinskog suda, a u konkretnom predmetu protiv okrivljenika je određen istražni zatvor, navedeno bi značilo da zbog činjenice lišenja slobode okrivljenika na raspravu iz mjesta gdje je kazneno djelo počinjeno na području Slavonskog Broda, u Općinski sud u Požegu trebaju putovati branitelj (obrana je obvezna), opunomoćenik oštećenika, oštećenici i svjedoci. Svi nabrojani imali bi pravo tražiti naknadu troškova za prijevoz iz Slavonskog Broda do Općinskog suda u Požegi i natrag. U sadašnjoj situaciji djelatnici Zatvora u Požegi u takvom primjeru okrivljenika dovode iz Zatvora u Požegi na ovaj sud na koji naprijed nabrojani sudionici dolaze, u pravilu bez prava na naknadu troškova prijevoza. Mišljenje je sudaca ovog suda da je u predmetima gdje je protiv okrivljenika određen istražni zatvor ekonomičnije okrivljenika iz Zatvora u Požegi dovesti na ovaj sud nego da svi nabrojani sudionici postupka putuju u Općinski sud u Požegi. Još jednom se pri ovoj analizi napominje da je u 2013. godini u Općinskom sudu u Slavonskom Brodu u kaznenoj grani sudovanja tek 4,21 % predmeta bilo karaktera da je protiv okrivljenika određen istražni zatvor.
Obzirom na sve navedeno suci Općinskog suda u Slavonskom Brodu predlažu da se prijedlog reorganizacije pravosudnog sustava izmijeni na način da prema toj reorganizaciji Općinski sud za ovo područje bude u Slavonskom Brodu, a ne u Požegi.
U Slavonskom Brodu, 22. siječnja 2014. godine.
Suci Općinskog suda u Slavonskom Brodu
Autor: Sanja Bukvić