Danas, 29. siječnja, u Okučanima je počela dvodnevna radionica pod nazivom “Upravljanje projektnim ciklusom – identificiranje i generiranje projektnih ideja”. Cilj radionice je jačanje kapaciteta članica Lokalnih vijeća za razvoj zajednice s područja Pakraca, Lipika i Okučana te njihovo daljnje upoznavanje s pripremom projektnih prijedloga.

Predavači su na radionici posebnu pozornost posvetili programu “Mladi na djelu”, koji potiče suradnju mladih iz Hrvatske s mladima u zemljama Europske unije, kao i susjednih država Bosne i Hercegovine i Srbije. Agencija za mobilnost i programe Europske unije tim programom želi ukazati povjerenje mladima i organizacijama koje su aktivne u radu s mladima, obučavajući ih kako osmisliti i pripremiti projekte koje je moguće financirati putem manje zahtjevih fondova Europske unije. U takvom pristupu je ključna riječ “neformalno učenje”, što znači da se ono odvija na ležeran način, uz zabavu, druženje, volontiranje i razmjenu iskustava. Glavna riječ daje se mladima, dok su odrasli prisutni samo kao podrška.

 

Tako je bilo i danas u Okučanima u interaktivnom radu s predavačima Tomislavom Lneničekom iz tvrtke Nove mogućnosti d.o.o i Nikolom Ivanovićem, voditeljem projekta Srpskog demokratskog foruma “Razvoj zajednice na lokalnom nivou” kojeg financijski podržava The Balkan Trust for Democracy. Na početku edukacije, na kojoj su nazočili predstavnici udruga, Vijeća nacionalnih manjina i manjinskih organizacija, predavači su ukazali, ne samo na nedostatak angažmana mladih, nego i na nedostatak zajedništva. Mnogi misle kako Europska unija gaji nepokolebljiv stav u jačanju vlastitih interesa, no upravo tim zajedništvom stav EU se može mijenjati.

 

Među prioritetima programa “Mladi na djelu” za 2013. godinu ističu se: podizanje svijesti o europskom građanstvu i pripadajućim pravima, sprječavanje problema siromaštva i marginalizacije, poticanje inicijative, kreativnosti i poduzetništva, ali i promicanje zdravih stilova života. Uz godišnje prioritete, predavači su upoznali prisutne i s nacionalnim smjernicama i prioritetima za prijavu i provedbu projekata. U okviru toga, prijaviteljima iz Hrvatske su dostupne sljedeće akcije: razmjene mladih, inicijative mladih, demokratski projekti mladih, europska volonterska služba, suradnja sa susjednim partnerskim zemljama EU, osposobljavanje i umrežavanje osoba aktivnih u radu s mladima i organizacijama mladih, te sastanci mladih i osoba odgovornih za politiku prema mladima.

 

U drugom dijelu današnje radionice, sudionici su ukratko prošli teorijski dio same metodologije pripreme projekta, nakon čega su prešli na identificiranje i generiranje prihvatljivih projektnih ideja koje je moguće financirati kroz programe Agencije za mobilnosti i programe Europske unije. Neki od natječajnih rokova tijekom ove godine su 1. svibnja, za projekte koji počinju između 1. kolovoza 2013. i 31. siječnja 2014. godine, te 1. listopada, za projekte koji počinju između 1. siječnja i 30. lipnja 2014. godine. Za financijska sredstva iz programa mogu aplicirati članice Europske unije, njih 27, članice EFTA-e, Turska i Hrvatska. Zemlje s kojima provoditelji projekta mogu ostvariti suradnju su i susjedna Bosna i Hercegovina te Srbija.

 

Nikola Ivanović je na edukaciji istaknuo želje za zasebnim radom s vijećima mladih i što većem njihovom uključivanju na nivou gradova. Mladi bi trebali biti taj kohezijski faktor povezivanja strategija i operativnih programa lokalne samouprave s problemima svojih vršnjaka. S druge strane, postoji i ona viša razina demokratskih projekata mladih, kao akcija među nacionalnim prioritetima, koja je zahtjevnija i u financijskom i u programskom smislu, uključujući partnere iz drugih zemalja (miminalno jedna država članica EU). Ivanović je ukazao na mnogo lakšu suradnju s istočnim zemljama Europske unije, no za tu opciju postoji znantno manji interes.

 

Tomislav Lneniček je kroz godine rada i iskustva prepoznao dvije stvari koje mlade najviše zanimaju. To su zabava i zarada. Integracija tih dviju stavki na zanimljiv i prihvatljiv način, polučila bi i one prve uspjehe u provođenju programa. Mladi posebice imaju želju otići negdje drugdje, što im ovaj program i omogućuje. Shvatljivo je kako mladi ljudi imaju različite razvojne prioritete, no postoji i onaj univerzalni jezik koji bi svaki mladi čovjek trebao razumjeti. Lneniček upozorava kako nije teško dati projektnu ideju koja će pomoći na tom putu ka učvršćivanju statusa u društvu, nego je problem u tome što ona ponekad ne pada na plodno tlo, odnosno nailazi na nerazumijevanje institucija. Takvi slučajevi prvenstveno pate od udovoljavanja zakonodavnim formama Europske unije, ali i od bojazni kako lokalne samouprave, poduzetnici ili nevladine organizacije s financijskim poteškoćama ne mogu ugoditi stvarnim potrebama društva.

 

Ideje za projekte u okviru programa “Mladi na djelu” mogu se razviti iz dva načina. Prvo, na temelju vlastitog znanja i iskustva kojeg mladi žele pretvoriti u nekakvu ideju, a drugo, kopiranjem tuđe ideje i njenim prilagođavanjem i modificiranjem vlastitim potrebama. Osnovni alat za razvoj ideje je brainstorming (“oluja mozgova”), odnosno, brzina razmišljanja svojstvena druženju skupine mladih. Pored toga, sudjelovanje u aktivnostima ne zahtjeva nikakve posebne vještine, predznanja, fakultetsku diplomu ili odlične ocjene, kao ni poznavanje stranih jezika. Jedini uvjet su godine, osim u aktivnostima namijenjenima osposobljavanju i umrežavanju osoba koje rade s mladima. Jedna od glavnih odlika programa jest ta da je dostupan svima, budući da je jedan od njegovih prioriteta uključivanje mladih koji iz društvenih, ekonomskih, zdravstvenih, kulturnih ili drugih razloga imaju manje mogućnosti od svojih vršnjaka.

Autor: Zorislav Knežević

Komentari
Prethodni članakMedalja ima dvije strane – LU Podložje-Ključevi – ipak progovara! (photo)
Sljedeći članak7.845 dobrovoljnih darivatelja krvi – samo mali ( veliki) dio općeg načela humanosti