Mjesec listopad u godišnjem izvedbenom kurikulumu informatike uvijek je rezerviran za programerske teme i aktivnosti kako bismo njima u svim razredima obilježili Europski tjedan programiranja (Europe Code Week) – društvenu inicijativu kojoj je cilj na zabavan, uključujući i motivirajući način približiti programiranje i digitalnu pismenost svima. Ovogodišnja inicijativa obilježavala se od 9. do 24. listopada brojnim aktivnostima u svim državama diljem Europe, a neke aktivnosti koje su dio našeg godišnjeg izvedbenog kurikuluma informatike dodali smo na kartu europskih aktivnosti i opisujemo ih u nastavku, po razredima.

3. razred
Prva aktivnost koju smo proveli vezana je uz simbole, kodiranje i dekodiranje i bila je provedena  bez korištenja računala, unpluged. Učenici su koristili simbole za prikazivanje podataka te su kroz aktivnost nazvanu Naš tajni jezik izradili svoju tajnu razrednu abecedu kojom su si slali tajne poruke. Učenici su također naučili i Morseov kod te upoznali način kako se on upotrebljavao u Drugom svjetskom ratu. Morseovim kodom zapisali su svoje ime i poruku po želji za svog prijatelja koji je, da bi je razumio, trebao poruku dekodirati.

Druga aktivnost u trećem razredu bila je provedena korištenjem računala i mrežne stranice code.org (https://studio.code.org/s/dance-2019/lessons/1/levels/1 ) gdje su učenici programirali svoju plesnu zabavu – Dance Party. Zajedno smo gledali i komentirali pripremljene videozapise, nakon čega su učenici prateći upute samostalno programirali kretanje likova na pozornici jednostavnim blokovima u skladu s odabranom glazbom.

Treća aktivnost bila je crtanje slika s pixelima korištenjem besplatnog online alata Pixilart (https://www.pixilart.com/ )

5. i 6. razred

Radionica pod nazivom AI – Koliko staro izgledam? upoznala je učenike s osnovnim pojmovima inteligencije i umjetne inteligencije i njenim mogućnostima i trenutnim načinima primjene. Osim što su učenici vidjeli primjere gdje se umjetna inteligencija danas koristi, izradili su program u mrežnoj verziji mBlocka koji je uz učitana proširenja uključio kameru na laptopu/tabletu te analizirao lice pred kamerom i ispisao: procjenu godina, spola, boje kose te da li osoba nosi naočale i ako da kakve. Osim što su učenici naučili koristiti mogućnosti umjetne inteligencije za prepoznavanje lica i crta lica, ujedno su i ponovili osnovne algoritamske strukture: slijed, ponavljanje i grananje.

U drugoj aktivnosti učenici su se rasplesali i programirali plesnu zabavu, drugi dio – Keep On Dancing (https://studio.code.org/s/dance-extras-2019/lessons/1/levels/2  ), a u nastavku slijede poveznice na neke plesne zabave.

8. razred

U osmom razredu provedena je radionica Umjetna inteligencija i strojno učenje gdje su učenici proučavali neke aspekte umjetne inteligencije i „učili“ računalo da bude inteligentno. U prvoj aktivnosti koristili smo gotove sadržaje sa stranice code.org i to AI for oceans (https://code.org/oceans ) gdje su učenici učili o strojnom učenju i etičkom korištenju umjetne inteligencije. Zajednički smo gledali video o umjetnoj inteligenciji i strojnom učenju nakon čega su učenici započeli strojno učenje klasificiranjem slika kao „riba“ i „nije riba“ kako bi uklonili smeće iz oceana. Slijedilo je proširivanje skupa podataka o obuci tako da se uključe i druga morska bića koja pripadaju u ocean. Učenici biraju vlastite oznake koje će primijeniti na slike nasumično generiranih riba – oblik ribe, osjećaj ribe, boja ribe. Ovi se podaci o obuci koriste za model strojnog učenja koji bi tada trebao moći samostalno označavati nove slike. Učenici slijede upute i samostalno (uz minimalnu pomoć učiteljice) završavaju sve korake strojnog učenja, a na kraju testiraju svoj program, preuzimaju i dijele svoje certifikate.
U drugoj aktivnosti učenici su izrađivali model strojnog učenja koristeći alat Teachable Machine (https://teachablemachine.withgoogle.com/ ) kojim su naučili program da razlikuje da li se na slici nalazi mačka ili pas. Nakon izrade modela u navedenom alatu, model su učenici učitali u program Pictoblox (https://pictoblox.ai/ ) u kojem su izradili sam program – klasifikator životinja.

Komentari
Prethodni članakOve filmove možete pogledati u sklopu manifestacije „Zagreb film festival putuje”
Sljedeći članakUčenici 2. razreda OŠ “Vladimir Nazor” Adžamovci sudjelovali u etwinning projektu GRAD to smo MI