U Gradskom muzeju Nova Gradiška sinoć su otvorene još dvije vrijedne pokretne izložbe. Štefka Batinić, viša knjižničarka, kustosica i Sonja Gaćina Škalamera, muzejska savjetnica, arhivistica u Hrvatskom školskom muzeju, autorice su izložbi pod nazivom „Učiteljice i učitelji u Hrvatskoj 1849. – 2009” i „Školski dokumenti Arhivske zbirke Hrvatskog školskog muzeja”. Autori postava su djelatnici Gradskog muzeja Nova Gradiška.

Izložbu je otvorio ravnatelj Gradskog muzeja Nova Gradiška Miroslav Pišonić, a potom su o sadržaju izložbe progovorile same autorice. Kako su istaknule, u fokusu su izložbi uloga i značenje učiteljica i učitelja pučkih / osnovnih škola kroz protekla dva stoljeća u prosvjetnom i javnom životu Hrvatske, obilježavanje 160. obljetnice osnutka prve učiteljske škole u Hrvatskoj i 150. obljetnice izlaska „Napretka“ – prvog stručnog pedagoškoga časopisa u Hrvatskoj.

– Profesionalizacija učiteljskog zvanja s jasno normiranim odredbama o školovanju i osposobljavanju u stjecanju stručnog zvanja, propisanim radnim obvezama, pravima i plaćom, te profiliranja kao jedne od prosvjetnih djelatnosti, razvija se tijekom 19. i prve polovine 20. stoljeća na području hrvatskih zemalja.

Od sredine 19. do početka 21. stoljeća obrazovanje učitelja u Hrvatskoj prošlo je razvojni put od dvogodišnjih preparandija do petogodišnjeg sveučilišnog studija i mogućnosti znanstvenog poslijediplomskog studija. Shvaćajući kako je upravo obrazovanje preduvjet i argument njihove strukovne i staleške afirmacije hrvatski učitelji već 70-ih godina 19. stoljeća govore o potrebi fakultetskog obrazovanja učitelja. Put do akademske zajednice trajao je više od jednog stoljeća. Nedostupnost akademskog obrazovanja, s jedne strane, te istinska posvećenost svom pozivu, s druge strane, mnogim su učiteljima tijekom povijesti bile važni poticaji za daljnje stručno usavršavanje i samoobrazovanje, pa su upravo pučki učitelji u velikoj mjeri pridonijeli razvoju niza disciplina odgojnih znanosti u Hrvatskoj.

Tijekom više od dva stoljeća razvoja državnog školskog sustava učitelji su jedan od gradivnih čimbenika početnog, od 70-ih godina 19. stoljeća i obveznog osnovnog obrazovanja. Osnivanjem obrazovnih ustanova, učiteljskih škola, stvoreni su uvjeti sustavnog i jedinstvenog obrazovanja učitelja. Tijekom stoljeća i pol postojanja učiteljske škole su se razvile od srednjih stručnih škola u visokoškolske fakultetske stručne i znanstvene ustanove, što je logičan slijed i odraz razvoja pedagoških znanosti, razvoja i osuvremenjavanja ukupnog školskog sustava i unaprjeđivanja općeobrazovnog nivoa stanovništva – istaknule su autorice Štefka Batinić i Sonja Gaćina Škalamera.

 

Komentari
Prethodni članakTradicija se nastavlja – šarani i uskrsnice i ove godine mještanima općine Davor
Sljedeći članakPotpisani ugovori o izgradnji Centra kompetencija, ukupna vrijednost projekta 119 milijuna kuna