Je li alkoholizam fenomen kojemu mladi prilaze kao načinu zabave, kao bijegu od problema ili svaka generacija nosi svoje načine ponašanja prema ovom opijatu? – pitanja su koja su se provlačila kroz temu o alkoholizmu koju su nazočnima razložile psihologinje i profesorice Ljiljana Lukačević i Koraljka Hausnet – Lasović. Spojem iskustva rada u bolnici i odgojno – obrazovnog pristupa psihologiji predavačice su iznijele statistike, teze i pitanja o ovom problemu na koje ni svjetska javnost nema potpune odgovore. Na uzorku od 6300 hrvatskih srednjoškolaca rezultati kazuju da 69% pije zbog osjećaja slobodnijeg kontakta s drugima, 58 % mladih alkohol je konzumiralo prije 14 – te godine, različita su mjesta na kojima se pije – od kuće do kafića, 91 % mladih Brodsko – posavske županije reklo je kako nikada nije imalo problema s kupovinom alkohola.
Zakonski okvir za zabranu prodavanja alkohola postoji – neki smatraju da je nedorečen, a neki da ga je teško provesti jer u nabavi alkohola posreduju punoljetne osobe. Mišljenje je struke da u ovoj problematici roditelji imaju vrlo veliku ulogu, a istraživanje pokazuje da 84% srednjoškolaca u proteklih 12 mjeseci nije imalo problema s roditeljima. Čak i bez mjerljivih podataka, društvo, struka i pojedinci uviđaju alkohol kao faktor zbog kojeg učenici nepromišljeno ulaze u tučnjave, razbojstva, spolne odnose, a čak polovica ispitanika zbog alkohola je napravilo nešto zbog čega žali. Problem je povezan s lošom ekonomskom situacijom, ali ponajprije s trendovima pijenja za koje mladi već sada imaju i strategije pijenja, jer i s vrlo malo novaca moguće je doći do nekoga alkohola. Osim što alkohol loše utječe na mozak, usporava i motoričke vještine, sportska postignuća te mnoge druge životne aktivnosti.
Alkohol nije moguće izbaciti iz društvenih okvira, ali je moguće mladima objasniti posljedice koje će ih ponukati na razmišljanje o kontroliranom načinu života povezanog s izlascima i slavljeničkim trenutcima – koji su najčešća prilika za konzumaciju. U tom smjeru moraju sudjelovati svi – od lokalne zajednice do države, a veliku važnost imaju i škole te roditelji. Na tribini su o ovoj problematici sudjelovali i mnogi nazočni koji su nakon predavanja istaknuli svoja viđenja problema, a svoja stručna iskustva, izrekli su i djelatnici škola, Centra za socijalnu skrb te djelatnici vrtića pa je tribina imala interakciju predavača i nazočnih.
Autor: Mario Trupinić