Otišao je još jedan poznati Novogradiščanin, Damir Štirba, veliki zaljubljenik u auto moto sport, sudionik brojnih natjcanja, entuzijast koji je 1987. osvojio prvenstvo Hrvatske u klasi 175, a nakon toga i prvak bivše države.

Hrvatski branitelj, osoba koju su mnogi poznavali i rado ga se sjećaju.

Prigoda je ovo i podsjetiti se na povijest automobilizma u Novoj Gradiški.

Podsjetimo, prvi automobil u Novoj Gradiški pojavio se prije 109 godina. Josip Žagar, civilni geometar, kupio je Ford – model T sa 4 cilindra i 29 konjskih snaga. Maksimalna brzina bila mu je 65 kilometara na sat. Ugledni Novogradiščanin za svog je ljubimca morao izdvojiti tadašnjih 5000 austrougarskih kruna.

Kako je pisao naš pokojni sugrađanin Feliks Valentić u Novogradiškom leksikonu, automobil je izazvao veliko čuđenje obćinstva. Posebno su bili atraktivni odlasci Josipa i supruge Jelke tim prekrasnim automobilom na ples u hotel Grand i na promenadne koncerte u gradskom parku, gdje je četvrtkom popodne i nedjeljom prije podne svirala domaća pleh glazba (prema osobnom iskazu g. Žagara (1887. – 1988.).

Davne 1912. godine po novogradiškim prašnjavim ulicama pojavio se prvi privatni automobil. Na veliko čuđenje pučanstva malog grada provezla se kočija bez konja koji su pokrećući kočije stvarali veliku buku i dizali prašinu.

Taj veliki događaj za grad Novu Gradišku omogućili su poznati novogradiški avanturist, geometar i gradonačelnik Josip Žagar i njegova supruga Jelka kupivši tada Ford T, inače prvi serijski automobil na svijetu. Dvije godine poslije, godine 1914. kroz Novu Gradišku prolazi velika međunarodna u organizaciji čuvenog kluba automobilista alpskih zemalja. Utrka je startala u Grazu, a preko Trsta, Rijeke, Senja, Plitvica, Banja Luke, Mostara, Dervente, Broda i nove Gradiške završila je natrag u Štajerskoj.

Nakon Prvog svjetskog rata automobilizam uzima sve više maha u našem gardu. Automobile i ostala motorna vozila sve više kupuju poznati liječnici, tvorničari, bogati židovski trgovci, obrtnici itd.

Značajna godina je i 1938. kada je otvorena prva benzinska postaja u gradu koja je bila u vlasništvu obitelji Belar. Početkom Drugog svjetskog rata prestaju sve aktivnosti na području automobilizma u gradu. Vojska tadašnje vlasti za svoje potrebe je prisvojila sve automobile na raspolaganju, a nova vlast je iste oduzela u svrhu izgradnje nove države. Kako nije bilo moguće uvesti automobile iz inozemstva privatnih automobila nije bilo sve do polovine pedesetih godina.

U Novoj Gradiški 1948. godine grupa entuzijasta i zaljubljenika u motorna vozila pokreće prvo Auto-moto društvo koje sa obukom novih vozača kreće na starijem autobusu i kamionu dobivenima od vlasti. Osnivanjem društva osnivaju se i prve sekcije koje se bave moto sportom i izletima po Jugoslaviji.

Tijekom godina mnogi su vozači ponosno nosili ime Nove Gradiške na auto-moto natjecanjima širom bivše država i donosili pobjede u svim klasama. Najistaknutiji su bili – Damir Štirba koji je 1987. osvojio prvenstvo Hrvatske u klasi 175, u kojoj postaje i prvak Jugoslavije, i Antun Martinović – Želja, prvak hrvatske u kartingu klasa 125.

Početkom devedesetih u novoj gradiški organiziraju se brojne moto i karting utrke koje redovito privlače preko 6000 gledatelja što je jasni dokaz koliko Novogradiščani vole automobilizam i motociklizam. Nakon Domovinskog rata gubi se politička volja za sve oblike auto-moto sporta u Novoj Gradiški. Ostaju samo susreti koje redovito organizira Oldtimer klub „Classic’99“.

Foto: fb Vlado Berić

Komentari