Loš nogostup može predstavljati značajan problem za pješake. Nepravilnosti poput rupa, neravnih površina i neadekvatnog održavanja otežavaju kretanje što može dovesti do ozljeda. Stariji građani i osobe s invaliditetom najviše su pogođeni, jer im loša infrastruktura onemogućava sigurno kretanje. Osim fizičkih prepreka, loši nogostupi često su praćeni nedostatkom oznaka i rasvjete, što dodatno povećava rizik od nesreća, osobito noću. Takvo stanje može obeshrabriti ljude od hodanja, što utječe na zdravlje i kvalitetu života.
ZA REKONSTRUKCIJU postojećeg nogostupa, načelno, potrebno je napraviti procjenu postojećeg stanja. Na primjeru južnog nogostupa u ulici Ljudevita Gaja u našem gradu “odokativno” procjenjujemo kako nogostup nije više funkcionalan, a po izjavama stanovnika stanje je takvo više od dva desetljeća. Ipak, procjenu za rekonstrukciju prepuštamo struci. Nadalje je u postupku rekonstrukcije potrebno pripremiti teren što podrazumijeva uklanjanje starog nogostupa, čišćenje površine i pripremu. Malo skuplji radovi bi zahtijevali i pripremu drenažnog sustava bez kojeg se ne može. Za odvodnju kako bi se spriječilo nakupljanje vode što u nekim našim slučajevima novogradiških nogostupa očito nije napravljeno kvalitetno, jer prilikom oborina voda se zadržava na nogostupima treba izračunati pad ili nagib površinskog sloja. Na podlogu koja može biti od šljunka, pijeska ili nekog drugog materijala postavlja se površinski ili konačni sloj nogostupa, a to je najčešće asfalt kad govorimo o perifernim ulicama gradova. Skuplja verzija su tzv. kocke za popločavanje. Tijekom gradnje, a prije završnog sloja, postavljaju se rubnjaci kako bi nogostup bio uredan, čvrst, jasno definiran u odnosu na cestu ili biciklističku stazu. Ako ćemo posao obaviti u cijelosti, onda će projektom biti obuhvaćena rasvjeta i zelenilo. Kod nas je češća pojava cijepanja projekata u dijelove, pa za svaki element koji se inače podrazumijeva prilikom uređenja ulica ide natječaj sam za sebe. O razlozima takvih postupaka možemo samo nagađati, ali može se zaključiti kako struka ima nedorečene vizije i planove ili im netko nalaže da rade parcijalno. Nakon uspješno završene rekonstrukcije inspekcija bi trebala odraditi svoj posao uz testiranje građevine.
ZA IZRADU NOVOG NOGOSTUPA, pogađate, troškovi mogu biti dva do tri puta skuplji ovisno o specifičnostima projekta. Geodetska istraživanja, projektna dokumentacija, dozvole i suglasnosti, natječaji i honorari za razne suradnike i savjetnike, troškovi pripreme gradilišta, radovi, nadzor i kontrola, inspekcija, uporabna dozvola, grubi su okvir aktivnosti prilikom novogradnje.
Za one koji podržavaju tezu novo je novo, uvijek se možemo složiti s tim ako se radi o upravljanju vlastitim novcem, ali ako upravljamo javnim novcem odnosno sredstvima prikupljenima od poreza građana i tvrtki, od naknada i doprinosa, od državnih subvencija ili zaduživanja, ne možemo se složiti kako je ulaganje u postojeću infrastrukturu lošiji izbor. Najvažnija stavka je ušteda, što je savršeno jasno kako je kod rekonstrukcije postojećeg nogostupa manji trošak nego kod izgradnje novog. Također nam je važno da što manje ometamo građane radovima, pa je tako veliki plus kod rekonstrukcije i brži proces radova koji se do sad u pravilu pokazao takvim. Manje ometamo promet, jer se radovi provode na postojećem nogostupu za koji u konkretnom slučaju u ulici Ljudevita Gaja jasno vidimo da je udaljenost veća od južnog nogostupa do ceste nego u slučaju novogradnje sjevernog nogostupa do ceste. Očuvanje postojećih resursa je moguće u rekonstrukciji, jer uključuje upotrebu postojeće strukture. O funkcionalnosti i fleksibilnosti nemamo što dodati, jer je savršeno jasno, a o interesima građana i potrebama možemo napisati elaborat. Naime, osim gradskih vijećnika koji su izglasali Proračun grada Nove Gradiške u kojem ne štede, nitko nije pitao građane žele li uopće sjeverni nogostup pored razrušenog južnog nogostupa? Nadalje, sjevernom stranom navedene ulice i slijedećeg naselja Kovačevac pod zemljom se nalazi infrastruktura plinovoda, kanalizacije, vodovoda i telekomunikacijske mreže. Koliki bi bio novonastali trošak kod pucanja jedne cijevi dok se iznad nalazi novi nogostup? Možemo samo pretpostaviti. Rezanje dijela nogostupa nije neki strašno zahtjevan i skup zahvat, ali dugoročna šteta koja nastaje tim radovima može biti. Upravo zbog toga dolazi do čestih pucanja dijelova nogostupa i nastajanja udubina, rupa, nepravilnosti koje onda ruše kvalitetu korištenja nogostupa kao građevine.
Planiranje upravljanja javnim novcem trebalo bi biti na korist građanima: smisleno, štedljivo, logično, isplativo, a ne na korist lobiju koji u našem gradu ne prestaje od izgradnje kružnih tokova koji se raspadaju zbog nelogičnosti postavljanja takvih građevina u uvjetima u kojima to prometovanje u našem gradu nedvojbeno ne trpi (protočnost cesta na kojima se kružni tokovi nalaze, nemogućnosti alternativnih rješenja prometovanja teretnih vozila) do staklenih zgrada s tri kata od kojih je samo jedan kat u službi građana i to onih povlaštenih, gradskih vijećnika. Ostali katovi su u najmu. Za taj novac građani su mogli imati još jedan dječji vrtić s dva nova tobogana i uređenim dvorištem, ali i gotovu novu gradsku knjižnicu kojoj, nećete vjerovati, krov prokišnjava i iz koje ćete ako ste osoba s invaliditetom knjige dobivati “pješice” od sigurno nekih novih zaposlenika, jer novca za lift također nema.
Autor. D.K.
NOGOSTUP ZA REKONSTRUKCIJU:
IZGRADNJA NOVOG NOGOSTUPA: