S prelaskom iz osnovne u srednju školu, mnogi učenici suočavaju se s velikim promjenama i izazovima koji dolaze s novom sredinom, većim očekivanjima i potrebom za prilagodbom. O ovom važnom periodu za mlade govorila je Mira Linjaković, pedagoginja Elektrotehničke i ekonomske škole Nova Gradiška, koja svakodnevno pomaže učenicima u prilagodbi na novu školu.
Linjaković ističe kako je početak srednje škole za mnoge učenike posebno stresan i izazovan:
“Svake godine primjećujem da su učenici sve manje samostalni. Nesigurnost i osjećaj nepoznatog potpuno su razumljivi u ovim trenucima, ali jasno je da učenicima još uvijek treba velika podrška, kako roditelja, tako i škole. Naš je zadatak pomoći im u prevladavanju početnih problema, a već u drugoj godini postaju mnogo samostalniji.”- kaže.
Jedan od najčešćih problema s kojima se učenici suočavaju već na samom početku godine je nesigurnost u odabir smjera ili škole jer kako kaže, učenici često biraju školu ili smjer zbog prijatelja. “Već nakon tjedan dana neki žele promijeniti smjer, što je preuranjeno. Za tjedan dana ne možete znati kakav je program i što ćete zapravo raditi. Savjetujemo im da ne razmišljaju o tome „je li to ekipa za mene“, već o tome „je li to škola za mene.” – dodaje Linjaković.
Pedagoginja naglašava kako je prijelaz u srednju školu veliki korak za učenike, te im je potrebno neko vrijeme za prilagodbu. U početku, učenici traže poznata lica u razredu, ali zapravo vrlo brzo stvaraju nova prijateljstva i zajedništvo:
“Nakon tjedan dana već se formira ekipa i učenici počinju gledati na sebe kao prvi G, kao razred. Naravno, veliku ulogu u tome ima i razrednik koji pomaže da se stvori taj zajednički identitet.” – kaže.
Škola također pokušava uključiti učenike u izvannastavne aktivnosti, jer to često pomaže u stvaranju novih prijateljstava i razvijanju zajedničkih interesa. No, za one učenike koji se teže navikavaju na novu sredinu i obveze, škola osigurava dodatnu podršku:
“Ako učenik ostaje izdvojen, nastojimo ga uključiti u aktivnosti koje ga zanimaju, a u tome nam pomažu i psiholog te drugi stručni suradnici. Naša je dužnost posvetiti pažnju svakom učeniku.” – naglasila je pedagoginja.
Važnu ulogu u ovom procesu prilagodbe imaju i roditelji. Linjaković apelira na roditelje da budu aktivno uključeni u prve mjesece srednjoškolskog obrazovanja svoje djece:
“Roditeljima stalno ponavljamo koliko je važno da dolaze na roditeljske sastanke i razgovaraju s djecom. To je posebno važno sada, na početku srednje škole, jer se djeca suočavaju s velikim promjenama. Često roditelji misle da srednja škola znači manje brige, ali upravo suprotno – sada je vrijeme kad im je potrebna dodatna podrška.”
Osim obrazovnih izazova, ovaj period za mlade donosi i prve ljubavi, želju za samostalnošću i izlascima. Iako žele pokazati da su odrasli, zapravo im je potrebna veća pomoć nego ikad prije. Linjaković naglašava važnost otvorene komunikacije između roditelja i djece: “Roditelji trebaju odvojiti vrijeme za razgovor, kako bi im pomogli u ovom važnom periodu. To je ključ za uspješan prelazak u svijet odraslih.” – zaključuje.
Upravo zajednička podrška škole i roditelja ključ je za uspješan početak srednjoškolskog obrazovanja te izgradnju temelja za daljnji osobni i akademski razvoj učenika.
Više o ovoj temi poslušajte danas u 18 sati u emisiji Mali veliki razgovori.