Ministarstvo znanosti i obrazovanja i Yad Vashem – svjetski centar za sjećanje na holokaust (Jeruzalem, Izrael) raspisali su natječaj za 25 stipendija za poučavanje o holokaustu namijenjenih učiteljima predmetne nastave u osnovnim školama, nastavnicima društvenih predmeta u srednjim školama te sveučilišnim profesorima i stručnjacima koji se aktivno bave edukacijom o holokaustu u Republici Hrvatskoj.
Učiteljica njemačkoga jezika i povijesti u OŠ Ante Starčevića Dragana Gorički nakon predane dokumentacije i razgovora u Ministarstvu znanosti i obrazovanja dobila je stipendiju te je od 22. do 29. lipnja 2022. boravila u Izraelu na edukaciji.
Edukacija je održana u Yad Vashemu u Jeruzalemu, Država Izrael, u razdoblju od 22. do 29. lipnja 2022. godine. Svaki dan edukacije bio je posvećen određenim temama koje su kroz predavanja i radionice izlagali istaknuti predavači Yad Vashem-a kao i sveučilišta u Tel Avivu. Hrvatske učitelje na njihovu putovanju i edukaciji u ime Ministarstva znanosti i obrazovanja pratila je gospođa Snježana Šincek, nacionalna UNESCO ASPnet koordinatorica.
Yad Vashem, najvažniji izraelski memorijalni centar posvećen žrtvama holokausta i junacima, osnovan je 1953. godine i smješten na Brdu sjećanja u Jeruzalemu. Ujedno je među najznačajnijim svjetskim centrima, budući da sadrži najveću arhivsku zbirku dokumenata i knjiga o holokaustu. Njegove temeljne zadaće su komemoracija (sjećanje, spomen na žrtve), dokumentacija, istraživanje i edukacija. U izvrsnoj organizaciji domaćina, tjedan dana je naša učiteljica Dragana pohađala nastavu i razgledavala sadržaje ovog ogromnog kompleksa.
Prvi dan edukacije učitelji su stigli u Izrael u zračnu luku Ben Gurion u Tel Aviv-u. S uzbuđenjem su iščekivali dolazak u Jeruzalem i početak edukacije. Njihov prvi odlazak u Yad Vashem započeo je temama o životu Židova prije holokausta. Prošli su kroz The Valley of the Communities (Dolina zajednica), a upoznali su se sa svojom voditeljicom Leom Micha. Drugi dan polaznici su razgovarali o Ready2Print izložbi koju mogu primijeniti i u svojoj školi i zajednici, a uslijedilo je razgledavanje i obilazak Staroga grada Jeruzalema. Učitelji su nazočili i službi šabata u jednoj od jeruzalemskih sinagoga. Budući da je šabat židovski tjedni blagdan i neradni dan, učitelji su treći dan razgledavali pustinjske krajolike Izraela te posjetili Nacionalni park Masada i Mrtvo more. Četvrti dan tema predavanja bila je Holokaust kao rezultat ljudskih odluka: faze, tekst i kontekst. Petoga dana učitelji su učili kako poučavati temi holokausta svoje učenike te koje pristupe poučavanja najbolje odabrati. Posjetili su i izložbu u Yad Vashemu: „Flashes of Memory“. Šesti dan učitelji su nazočili svečanoj ceremoniji potpisivanja Memoranduma o razumijevanju između Yad Vashem-a i Ministarstva znanosti i obrazovanja Republike Hrvatske. Obišli su pod stručnim vodstvom Muzej umjetnosti holokausta te Yad Vashem kampus, a vidjeli su mnogobrojne spomenike na vanjskim prostorima Yad Vashema. Obišli su Dječji memorijalni centar, Dolinu pravednika među nacijama i dr. Učitelji su imali čast upoznati Rinu Quint – osobu koja je preživjela holokaust, što je za njih bilo posebno dirljivo iskustvo. Sedmoga dana učitelji su dobili certifikate za sudjelovanje u ovom iznimno kvalitetnom i opsežnom seminaru. Prepuni dojmova pripremili su se za povratak svojim domovima u Hrvatsku.
Nastava se u Yad Vashemu odvijala u Edukacijskom centru, a sva predavanja su bila na engleskom jeziku. Kroz predavanja i radionice učitelji su pobliže doznali o zadaćama i djelatnostima Yad Vashema, o judaizmu kroz stoljeća i u današnje vrijeme, židovskoj kulturi, antisemitizmu i nacističkoj ideologiji, životu židovskih zajednica prije, za vrijeme i poslije holokausta. Bilo je riječi i o glazbi pod nacističkim režimom, likovnim ostvarenjima nastalim u getoima i logorima, mogućnostima korištenja književnog teksta ili povijesnog dokumenta u nastavi o holokaustu. Istraživali su istinitu priču o prvom albanskom Pravedniku među narodima te se susreli s preživjelom sudionicom holokausta. Sva predavanja su bila izuzetno zanimljiva, s mogućnošću postavljanja pitanja i iznošenja osobnog mišljenja. Česte su bile i metodičke pouke predavača sa savjetima kako pristupiti ovim teškim i bolnim temama u radu s učenicima.
Učiteljica Dragana Gorički iz Izraela se vratila obogaćena, ali i osnažena za primjenu novih sadržaja i načina rada s učenicima. Ovaj studijski boravak pružio joj je mogućnost da posluša sadržajno raznolika predavanja, sudjeluje u odlično vođenim radionicama, koristi odgovarajuće edukacijske materijale i usavršava svoje kompetencije. U slijedećoj školskoj godini, vezano uz Međunarodni dan djeteta (20. 11.) te potom Međunarodni dan sjećanja na žrtve holokausta (27. 1.) učiteljica Dragana održat će nekoliko predavanja i radionice za učenike s temom oduzetog djetinjstva.
Studijski boravak u Yad Vashemu ostaje joj nezaboravno i dragocjeno iskustvo kako na osobnom tako i na profesionalnom planu.