Tolerancija na prekoračenje brzine u cestovnom prometu propisana je Pravilnikom o mjeriteljskim i tehničkim zahtjevima za mjerila brzine (NN 60/20). No, kako se točno primjenjuje?

 

Odgovor nije jednostavan

Na pitanje je li sigurnih 150 km/h na hrvatskoj autocesti, odgovor nije jednostavan. Prema pravilniku, sigurnosna razlika kod mjerenja brzine za vozila koja voze do 100 km/h iznosi 10 km/h, a za brzine veće od 100 km/h ona se računa kao 10 posto izmjerene brzine.

Sigurnosna razlika, koja predstavlja toleranciju potrebnu za ispravak pogreške mjernih uređaja, ovisi o različitim faktorima. Na autocesti u Hrvatskoj ograničenje brzine (ako prometnim znakom nije drugačije naznačeno) iznosi 130 km/h, što znači da bi maksimalna tolerirana brzina mogla biti oko 143 km/h.

Također, mjerni uređaji koji se koriste za provjeru brzine nisu bezgrešni, pa Pravilnik propisuje da i oni mogu imati dopuštenu pogrešku: plus/minus tri km/h za mjerenja do 100 km/h i plus/minus tri posto za brzine iznad 100 km/h.

 

Tolerancija u europskim zemljama

Hrvatska nije jedina koja primjenjuje toleranciju na temelju moguće pogreške mjerenja. Mnoge europske zemlje, uključujući Njemačku, Austriju, Italiju, Francusku i Sloveniju, također imaju određene smjernice u vezi s tolerancijom brzine, no one se mogu razlikovati. Općenito, kod brzina do 100 km/h oduzima se 3-5 km/h, dok se kod brzina iznad 100 km/h primjenjuje postotna tolerancija (3-5 posto).

U Njemačkoj se kod stacionarnih uređaja za brzine do 100 km/h oduzima 3 km/h, a kod brzina iznad 100 km/h primjenjuje se tri posto tolerancije. Za uređaje u pokretu, tolerancija može biti veća (5-10 posto), ovisno o metodi mjerenja.

U Italiji kod stacionarnih i mobilnih radara za brzine do 100 km/h oduzima se pet km/h, dok se kod viših brzina oduzima pet posto.

U Austriji i Sloveniji primjenjuju sličnu praksu kao i u Njemačkoj, s tolerancijom do tri km/h za brzine do 100 km/h i tri posto za brzine iznad 100 km/h. No, kod policijskih vozila u pokretu tolerancija može biti veća.

 

Opća pravila

Tolerancija na brzinu obično znači da se od izmjerene brzine oduzima određeni broj kilometara na sat (za brzine do 100 km/h) ili postotak brzine (za brzine veće od 100 km/h). Ovo omogućava vozačima pravedno postupanje jer uzima u obzir tehničke pogreške mjernih uređaja.

No, iako postoji određena tolerancija, to ne znači da vozači mogu slobodno prekoračiti brzinu. U svakom slučaju, bolje je držati se propisanih ograničenja zbog sigurnosti svih sudionika u prometu, a ne samo zbog izbjegavanja kazni.

Tolerancija na prekoračenje brzine i dalje varira među zemljama, a iznos ovisi o specifičnim zakonima i pravilnicima svake države. Međutim, uvijek treba imati na umu da brzinska tolerancija nije poziv na povećanje brzine, jer bilo kakvo prekoračenje može dovesti do kazni, pa čak i nesreća.

 

Komentari
Prethodni članakNa području Slavonskog Broda pronađeno tijelo muškarca
Sljedeći članakZavršetak projekta „RU:TOPIA – zajednica po mjeri mladih 3“