Politika i gospodarstvo mora ostati obavezan predmet, Građanski odgoj treba biti dostupan svima
Gong i GOOD inicijativa povodom početka školske godine traže od Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih, kao i Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje, da Politika i gospodarstvo ostane obavezan predmet u srednjim strukovnim školama.
Najavljenom reformom srednjih strukovnih škola oko 70 posto hrvatskih srednjoškolaca koji pohađaju strukovne škole od sljedeće školske godine ostalo bi bez Politike i gospodarstva u obaveznoj nastavi. Dakle, većina mladih u Hrvatskoj ostaje bez znanja o demokraciji, političkom sustavu i kulturi društva u koje žive i rade.
Nesporno je da je nastavu u srednjim strukovnim školama potrebno modernizirati i prilagoditi promjenama na tržištu rada. Takva modernizacija nikako ne bi smjela ići na štetu općeg obrazovanja koje mladima daje neophodno znanje da bi sutra aktivno sudjelovali i brinuli za zajednice u kojima žive. Stoga pozivamo sve političke i stručne aktere da ne promatraju pasivno najavljene reforme već da javno podrže zadržavanje Politike i gospodarstva kao obveznog predmeta u strukovnim školama.
Obveza svih društvenih aktera je doprinos kvalitetnijem demokratskom ambijentu koji je neodrživ bez informiranih građana koji aktivno sudjeluju. A za aktivno sudjelovanje u društvu neophodna su politička znanja i poznavanje osnovnih principa jednog političkog društva koje bi mladima trebao pružiti upravo obrazovni sustav i njihovi nastavnici.
Mladi odrastaju u društvu u kojem građani i građanke sve manje vjeruju u demokraciju, imaju nisko povjerenje u institucije i medije, a sve su izloženiji dezinformacijama i teorijama zavjere zbog čega im obrazovni sustav mora ponuditi obvezan sadržaj i znanja o demokraciji, politici i gospodarstvu društva u kojem žive i u kojem planiraju raditi i aktivno sudjelovati.
Gong i GOOD inicijativa se više od 10 godina zalažu za sustavno i kvalitetno uvođenje Građanskog odgoja i obrazovanja (GOO) kao obveznog predmeta kako bi svi učenici u svim školama sustavno stjecali znanja i vještine za zaštitu ljudskih prava i demokracije.
Međutim, nijedna vlast nije pokazala političku volju za uvođenjem GOO kao obveznog predmeta. Ovaj sadržaj u školama može se podučavati samo kao međupredmetna tema što znači da se pitanja iz ovog područja mogu uklopiti u sadržaje svih predmeta. Međutim, u nastavi nema dovoljno prostora da se ove teme detaljnije obrade, a istraživanja pokazuju da svi učitelji i nastavnici ne provode GOO kao međupredmetnu temu te da navode da nemaju dovoljno prostora u satnici za kvalitetnu provedbu.
Gong i GOOD pozivaju nastavnike da u nastavi tijekom nove školske godine pronađu prostor za obrazovanje mladih o demokraciji, politici i njihovim pravima koje imaju kao građani i koja će im trebati za život u demokratskom društvu, a donositelje odluka pozivamo da im to omoguće.
Također, pozivamo ih da u županijama i gradovima koji su uveli Građanski odgoj i obrazovanje kao izvannastavnu aktivnost, dodatno promoviraju taj sadržaj i objasne učenicima zašto je važno birati ga i učiti.
Teme iz područja građanskog odgoja mogu se poučavati i kao dodatna aktivnost, kroz inicijative, projekte ili edukacije, pa ohrabrujemo učitelje i nastavnike da budu kreativni i uključe učenike u nove načine poučavanja tema demokracije i ljudskih prava.
Rezultati državne mature, ali i istraživanje političke pismenosti učenika završnih razreda srednjih škola pokazuju da je političko znanje mladih nisko. Učenici i učenice strukovnih škola, posebice trogodišnjih programa, ostvaruju lošije rezultate kod ispitivanja političkih znanja i vještina nego njihovi vršnjaci gimnazijalci.
Zato je nužno raditi na uvođenju Građanskog odgoja i obrazovanja za sve učenike i u svim školama te kvalitetnijoj nastavi Politike i gospodarstva, participativnijim metodama rada i približavanju tih sadržaja učenicima različitih programa.
Ilustracija: Gong