U vrijeme kada je digitalna tehnologija prisutna u gotovo svakom aspektu svakodnevice, sve je više mladih koji svoje slobodno vrijeme provode isključivo uz ekrane. Posljedice toga osjećaju se i u školama, od smanjenog raspona pažnje do sve češćih osjećaja usamljenosti i emocionalne iscrpljenosti kod učenika. O ovom sve izraženijem problemu govori školska psihologinja IOŠ Nova Gradiška, Majda Joha, koja ističe kako je uloga odraslih danas važnija nego ikada.
Glazba, kako ističe psihologinja Majda Joha, ima univerzalnu snagu i može prenijeti poruku neovisno o tome osjećamo li se dobro ili loše. „Glazba djeluje na svjesnoj i nesvjesnoj razini, ona je način komunikacije koji svi razumijemo“, naglašava Joha.
Kada je riječ o ovisnostima među mladima, danas prevladavaju ovisnost o internetu, energetskim pićima i cigaretama. U školama se nastoji postaviti jasna pravila, mobiteli se ostavljaju u kutiji prije nastave, osim kada su potrebni za rad. Međutim, tijekom odmora većina učenika ponovno poseže za ekranom.
„Roditelji trebaju od najranije dobi razvijati komunikaciju s djetetom, objašnjavati, poticati razgovor. Mobitel je za kasniju dob, dijete od tri ili četiri godine nema što raditi s mobitelom u rukama“, upozorava psihologinja. Dodaje kako mobitel znatno odvlači pozornost te ostavlja brojne posljedice: „Naši učenici imaju sve manji raspon pažnje.“
Nastavnici se svakodnevno suočavaju s izazovom kako motivirati generaciju kojoj se, kako kažu, „ništa ne da“. Učenici rijetko borave na svježem zraku, a mnogi nakon škole samo spavaju ili skrolaju. „Već u osnovnoj školi velik broj učenika kaže da se osjeća loše. Uglavnom su sami, ne druže se često, zatvoreni su u četiri zida i prepušteni internetu“, ističe Joha.
Upravo zato psihološka služba potiče djecu na aktivnosti koje jačaju socijalne i kreativne vještine: kreativne radionice, sport, druženje i razvijanje interesa ali bez mobitela. „Kad izađu van, vide druge ljude, njihove emocije, nešto što se ne može vidjeti iza ekrana“, dodaje.
Joha naglašava kako i odrasli moraju biti primjer: „Nema smisla učenicima zabranjivati mobitele, a da nas istovremeno vide kako radimo istu stvar.“
Rastuća ovisnost o ekranima postala je jedan od najvećih izazova današnje mladosti, ali i obrazovnog sustava. Psihologinja Majda Joha poručuje kako rješenje leži u pravodobnom razgovoru, poticanju djece na aktivnosti koje ih ispunjavaju i stvaranju ravnoteže između digitalnog i stvarnog svijeta. Samo tako djeca mogu razvijati emocionalne, socijalne i kognitivne vještine koje su ključne za zdrav razvoj.




















