U vremenu kada mnogi poslovi podrazumijevaju osmosatno sjedenje za računalom, postoje profesije koje i dalje prkose pravilima svakodnevice. Jedna od njih je – biti pilot.

Lorka Ratković zna to iz prve ruke. Ovaj mladi Novogradiščanin danas leti za DHL kao pilot na Boeingu 757, avionu koji svakodnevno povezuje logističke centre širom Europe. Nije klasičan uredski posao i upravo zato ga voli.

“Krenulo je od moga oca koji je išao za vojnog pilota i on mi je prenio tu ljubav prema avijaciji. Nisam odmah bio siguran hoću li ići za profesionalnog pilota ili ću biti samo sportski pilot i letjeti za svoje potrebe, ta je odluka došla nešto kasnije, ali za mene je to ostvarenje jednog velikog sna. ” – kaže Lorka.

Svoju pilotsku priču započeo je s dozvolom sportskog pilota, skupljajući dragocjene sate u zraku iz čiste strasti. No, kako se približavao granici od 200 sati naleta, potrebnih za stjecanje komercijalne licence, shvatio je da to može prerasti u ozbiljnu karijeru.

Pri kraju školovanja za sportsku licencu shvatio sam da imam i potencijala i volje za profesionalnu karijeru. Odluka nije bila laka, ali želja je prevagnula i odlučio sam pokušati“- dodaje.

Put do pilotske kabine nije bio jednostavan. Osim financijskog ulaganja i tehničkog znanja, svaki pilot mora zadovoljiti i stroge zdravstvene kriterije. I kada je sve bilo spremno, suočio se s tržištem rada koje, iako u potrebi za pilotima, nudi izuzetno selektivan proces zapošljavanja. Od stotina prijavljenih kandidata, tek nekolicina dobije priliku. Taj proces dodatno potvrđuje kako se u zrakoplovstvu ništa ne prepušta slučaju.

“Mislio sam da će biti puno lakše pronaći posao u tom sektoru jer se stalno govorilo da nedostaje pilota, tržište se oporavilo nakon pandemije i sve je to istina, ali unatoč tome, kompanije nisu spremne uzeti bilo koga nego postoje jako rigorozne selekcije čak i kada ispunjavaš sve uvjete.” – pojašnjava.

U Hrvatskoj, kaže, postoji mnogo kvalitetnih pilota. Iako smo mala zemlja, izvozimo ih u velikom broju, što govori o visokoj razini znanja i pripreme domaćih stručnjaka. Neke kompanije pariraju europskim standardima, dok druge još traže svoje mjesto. U globalnim okvirima, poput američkih ili arapskih tržišta, priliku dobivaju tek najiskusniji no ni to nije nedostižno.

Kako izgleda radni dan pilota?

Radni dan pilota teretnog zrakoplova daleko je od uobičajenog. “Posao teretnog pilota je jako specifičan jer letimo uglavnom po noći. Radni tjedan mi kreće putovanjem u Zagreb, na aerodromu, svaki dan u tjednu ima jedan DHL let koji ide za Leipzig gdje nam je baza i najveće središte DHL-a u svijetu. Teretnim avionom se povezem kao putnik do baze gdje možda isti, možda sljedeći dan sjedam u avion kao član posade i odradimo jedan, dva ili maksimalno četiri leta po noći.” – ispričao je.

Iako se u zraku osjeća sigurno, trema ne izostane. Svaki let je priča za sebe. “Mislim da bi i pilot s 20 godina iskustva rekao da let nikada nije rutina jer i ruta koju si tisuću puta prešao, svaki put te dočeka ili drugačije vrijeme ili neka varijacija. Ja trenutno imam tremu prije svakog leta jer mi je sve još novo.” – priznaje.

Sigurnost je, ističe, u središtu svega. “Avioni su najsigurnija prijevozna sredstva na svijetu. Jako volim brojke jer one ne lažu. Statistički je najsigurnije prijevozno sredstvo. Medijima su uvijek najzanimljivije avionske nesreće i o njima se puno izvještava pa ljudi dobivaju dojam da su takve nesreće česte. To je samo takav dojam. Na sigurnosti aviona se ne štedi, od obuke pilota, održavanja aviona…..”- dodaje.

Za sve one koji sanjaju o pilotskoj karijeri, Lorka ima jednostavan, ali važan savjet. “Tko odluči krenuti tim putem, mora biti svjestan da treba mnogo volje, vremena i novca. To nije profesija koja se gradi brzo ili lako, ali za one koji to zaista žele, treba ići za snovima.” – zaključuje.

Komentari
Prethodni članakIz MUP-a poručuju: Odgovorno uživajte u ljetovanju!
Sljedeći članakGori deponij smeća u Novoj Gradiški, jedan vatrogasac lakše ozlijeđen / foto – video