Od 12. do 18. svibnja 2025. godine održava se osmi Globalni tjedan sigurnosti cestovnog prometa, u organizaciji Ujedinjenih naroda i Svjetske zdravstvene organizacije. Ovogodišnje obilježavanje, pod sloganom “Ulice za život” (engl. Streets for life) i porukom “Učinimo hodanje i vožnju biciklom sigurnim” (engl. Make walking and cycling safe), usmjereno je na promicanje zdravijih, održivijih i ekonomičnijih oblika kretanja u svakodnevnom životu. – objavio je Hrvatski zavod za javno zdravstvo.
Cestovna sigurnost kao globalni izazov
Prometne nesreće i dalje su jedan od vodećih uzroka smrti i invaliditeta u svijetu. Svake godine gotovo 1,2 milijuna ljudi izgubi život, dok je čak 50 milijuna osoba ozlijeđeno u prometnim nesrećama. Posebno zabrinjava podatak da su prometne nesreće glavni uzrok smrti mladih u dobi od 5 do 29 godina.
Ni Hrvatska nije iznimka – prometne nesreće su i dalje vodeći uzrok smrti među mladima u dobi od 10 do 25 godina. U posljednjih deset godina na hrvatskim se cestama prosječno dogodilo više od 32 tisuće prometnih nesreća godišnje, u kojima je prosječno stradalo gotovo 14 tisuća osoba. Najugroženiji sudionici u prometu ostaju djeca, mladi, biciklisti, mopedisti, motociklisti i pješaci.
Nacionalni program sigurnosti cestovnog prometa
Pozitivan pomak u statistici ipak se vidi zahvaljujući kontinuiranim naporima i mjerama koje se provode kroz Nacionalni program sigurnosti cestovnog prometa, prisutan od 1994. godine. Najnoviji, šesti Nacionalni plan sigurnosti cestovnog prometa za razdoblje 2021.–2030., koji je donijela Vlada RH, predviđa smanjenje smrtnosti u prometnim nesrećama za 50 % do 2030. godine.
Hodanje i vožnja biciklom – korist za zdravlje i okoliš
Promicanje hodanja i vožnje biciklom donosi višestruke koristi, kako za pojedinca, tako i za društvo. Redovita tjelesna aktivnost smanjuje rizik od brojnih kroničnih bolesti, dok se istovremeno smanjuju emisije stakleničkih plinova i poboljšava kvaliteta zraka u gradovima.
Prema podacima Svjetske zdravstvene organizacije iz publikacije Walking and cycling: latest evidence to support policymaking, ulaganje u sigurnu infrastrukturu za pješake i bicikliste ima potencijal oblikovati zdraviju i održiviju budućnost. Neka od ključnih istraživačkih saznanja uključuju:
- 30 minuta hodanja ili 20 minuta vožnje biciklom dnevno može smanjiti rizik od smrtnosti za najmanje 10 %.
- Aktivno putovanje na posao povezano je s 10 % manjim rizikom od kardiovaskularnih bolesti i 30 % manjim rizikom od razvoja dijabetesa tipa 2.
- Smrtnost povezana s rakom 30 % je niža među osobama koje svakodnevno koriste bicikl za dolazak na posao.
Foto: Pixabay