U organizaciji novogradiškog Doma kulture održana je stručna edukacija pod nazivom Razvoj filmske pismenosti i vježbe analize, koju je vodio Silvestar Mileta, magistar povijesti i komparativne književnosti. Ova jednodnevna edukacija, namijenjena nastavnicima, profesorima i široj publici, dio je programa Dani filmske pismenosti u kinu koji se provodi u suradnji s Hrvatskom mrežom neovisnih kinoprikazivača (Kino mreža) i Hrvatskim audiovizualnim centrom (HAVC).
Filmska analiza i kritičko promišljanje
Mileta je tijekom predavanja istaknuo važnost filmske pismenosti u obrazovnom sustavu te potrebu da se nastavnicima pruži stručna podrška u poučavanju filma:
“Ovaj program namijenjen je učiteljima i nastavnicima srednjih škola kako bi im se pomoglo u nastavi filma koja je dio kurikuluma, a za što nisu nužno svi obrazovani tijekom svog visokoškolskog obrazovanja. Želi im se izaći u susret i dati neka gotova rješenja i način razmišljanja o filmu.”
Poseban naglasak stavljen je na razumijevanje metaforičkih, alegorijskih i simboličkih značenja u filmu, ali i na prepoznavanje ideološke manipulacije:
“Važno je da djeca usvoje terminologiju s kojom mogu kompetentno govoriti o filmu, oni su okruženi filmom, odnosno medijskim porukama koje se služe filmskim sredstvima. Ono što je nužno je da se maknemo od naturalizacije medija, odnosno da djeca mogu kritički gledati te medije kojima su izloženi svaki dan. Nije riječ samo o tome da djeca znaju osnovne pojmove o filmu, nego da vide i izvan toga. Ako u književnosti mogu razgovarati o prenesenom značenju nekog djela, onda to mogu činiti i u filmu. Da nauče da se medij može koristiti na manipulativan način, da uvijek razlikuju film od stvarnosti jer film se uvijek razlikuje od stvarnosti, pa i dokumentarni film. Da im razvijemo osjetila za to.
Hrvatski film i njegovi stereotipi
Kada je riječ o hrvatskom filmu i njegovom mjestu u suvremenoj kinematografiji, Mileta je osporio uvriježeni stereotip da je hrvatski film ograničen tematikom rata ili dosadne dramske priče:
“Postoji stereotip o hrvatskom filmu da je uglavnom riječ o ratu ili da je dosadan, dramski, ali… To mišljenje stvoreno je tijekom 90-ih i pokazuje da ne možete nekažnjeno snimati loše filmove, makar i deset godina, jer ćete onda imati problema s tim stereotipom koji traje puno duže. Hrvatski film je izvrstan.” – zaključuje.
Silvestar Mileta izvršni je urednik Hrvatskog filmskog ljetopisa i suradnik časopisa Filmonaut. Aktivno sudjeluje u radu brojnih hrvatskih filmskih festivala, a njegov istraživački interes obuhvaća recepcijske i povijesne studije hrvatske i jugoslavenske kinematografije, esejistiku svjetskog filma i popularne kulture te teoriju znanstvene fantastike. Za svoj doprinos filmskoj publicistici primio je prestižnu Nagradu SFERA.
Osim znanstvenog i esejističkog rada, Mileta je član Međunarodnog udruženja filmskih kritičara FIPRESCI i Hrvatskog društva filmskih kritičara. Njegova predavanja i radionice pružaju vrijedan uvid u filmsku analizu te potiču sudionike na dublje razumijevanje filmske umjetnosti.