A ne, ne mislim prodavati svoj mali biznis – možda sam čak u nekom trenutku i razmišljala o tome, međutim to za mene ne bi bila opcija jer ionako bih vjerojatno sutra radila isto.
Takve misli zapravo počesto imaju i moje drage kolegice i kolege osobito u ono vrijeme kada smo zasićeni poslom i informacijama, a vrijeme se čini prekratko za sve zadatke koje moramo obaviti ili one koje smo si sami zadali.
Unatoč tome kada netko, poput mene, provede svojih 30 godina staža u privatnom poslu niti ne može više zamisliti ono uvaženo radno vrijeme od 40 sati tjedno. Zapravo inačica koju svi često upotrebljavamo 24/7- radno vrijeme je odavno prešla granice. Nema više niti godišnjeg odmora bez internet mreže i recimo laptopa ili barem mobitela. Jer svakodnevni poslovi zahtjevaju svakodnevni angažman, a najbitniji čimbenik je dakako ipak vrijeme (kojeg ne volim trošiti nepotrebno, a ne volim niti da mi ga drugi troše, jer poduzetnički život je divno putovanje) i nije uvijek novac – on dočekao posljedična veza.
Unatoč tome mogu se dogoditi različite situacije u kojima osobe razmišljaju o kupnji ili pordaji svojev tvrtke, pa evo nekirazloga i par malih kratkih savjeta o tome…
Prodaja ili kupnja poduzeća može biti ključna odluka za vlasnike. Evo zašto i u kojem trenutku je dobro razmisliti o takvim transakcijama:
Prodaja poduzeća
Zrelo poduzetništvo: Kada osnivači i članovi društva završavaju svoj aktivni radni vijek ili iz drugih razloga žele prodati svoj poslovni udio, prodaja postaje opcija. Ovo je često trenutak kada se vlasnici suočavaju s pitanjem nasljeđivanja ili prenošenja poslovanja na sljedeću generaciju.
Pronalaženje kupca: Pronalaženje kupca može biti izazov jer nema organiziranog tržišta za malo poduzeće. Vlasnici često koriste neformalne načine kako bi privukli zainteresirane kupce. To može uključivati mreženje, suradnju s poslovnim savjetnicima i oglašavanje u lokalnim medijima.
Procjena vrijednosti: Važno je procijeniti vrijednost poduzeća prije prodaje. Metode kao što su diskontirani novčani tokovi (DCF) pomažu u određivanju prave vrijednosti. DCF analiza uzima u obzir buduće novčane tokove i diskontira ih na sadašnju vrijednost. Također se mogu koristiti usporedive metode, kao što je usporedba s cijenama sličnih poduzeća na tržištu.
Možemo iz procjene vrijednosti saznati je li investicija isplativa, koliki su rizici i slične stavke.
Primjer uspješne prodaje: Zamislite vlasnicu cvjećarnice koja je prodala svoje uhodano poduzeće mlađoj poduzetnici. To joj je omogućilo zasluženu mirovinu, a novoj vlasnici priliku za rast i razvoj poslovanja.
Kupnja poduzeća
Širenje tržišnog udjela: Kupnjom konkurentskog poduzeća, poduzetnici mogu ojačati svoj položaj na tržištu ili proširiti na nova područja. Na primjer, IT tvrtka koja je kupila manju softversku firmu kako bi proširila svoj portfelj proizvoda i privukla nove klijente.
Povećanje vrijednosti: Kupci žele znati pravu vrijednost poduzeća kako ne bi preplatili. Također, razmišljaju o mogućnostima za povećanje vrijednosti nakon preuzimanja. To može uključivati optimizaciju poslovnih procesa, uvođenje novih tehnologija ili širenje na nova tržišta.
Financiranje akvizicije: Kupnja poduzeća zahtijeva financiranje. To može uključivati vlastita sredstva, zajmove ili partnerstva s investitorima. Važno je pažljivo planirati kako će se financiratiakvizicija i kako će se to odraziti na financijsku strukturu poduzeća.
Primjer uspješne kupnje: Na primjer, restoran koji je kupio drugi restoran u susjednom kvartu kako bi proširio svoju prisutnost i privukao više gostiju.
U oba slučaja, važno je temeljito istražiti, konzultirati se s profesionalcima i donijeti informirane odluke.
Prodaja ili kupnja poduzeća može biti ključan korak u poduzetničkom putovanju!
Moje putovanje se nastavlja…
Mirela