Pelet se već godinama reklamira kao povoljniji i ekološki prihvatljiviji način grijanja, a posljednjih godina sve više građana se odlučuje za pelete. Iako je porasla potražnja, situacija na tom tržištu nije posve stabilna i kontrolirana, a cijene rastu i do 500 posto.

Sisačka trgovina građevinskim materijalom Exco između ostalog prodaje pelete, a problemu nestašice svjedočili su već ranije, no ne u ovolikoj mjeri, kažu.

“Prijašnjih godina nismo dobivali dovoljnu količinu peleta, već oko 80 posto potreba, dok ove godine to nije ni 10-20 posto. Lani smo u prvih šest mjeseci prodali 350 tona, a ove godine za isti period 750 tona. Ako govorimo o tome da je interes kupaca neusporedivo veći nego prijašnjih godina, možemo reći i da je tržišna potražnja porasla samo ove godine i do 300 posto u odnosu na prethodne godine”, govori Igor Radanović iz Excoa za tportal.hr.

Ukupna proizvodnja peleta u RH je oko 550.000 tona, od čega je domaća potražnja oko 20 posto.

Iz HUP-Udruge drvne i papirne industrije kažu da se sve ostalo moralo izvoziti zbog slabe domaće potražnje, koja je puno niža nego u zemljama u okruženju te ispod potražnje u većini zemalja Europske unije.

“Vodili smo brojne promidžbene aktivnosti, no bez ikakvog rezultata. Ogroman broj ljudi nije uopće znao što je pelet. Glavni izbor je bio plin, najviše je novca uloženo u plinsku mrežu. Sada kada je došlo do dramatičnih promjena sa plinom, potrošači se okreću peletu. Da bi došlo do ravoteže, treba neko vrijeme”, ističe dr. Ivić Pašalić, predsjednik HUP-Udruge drvne i papirne industrije, dodajući da je svima cilj da se ukupna količina proizvedenog peleta potroši u Hrvatskoj.

Do nestašice peleta nije došlo, naime ima ga za kupiti u većini trgovačkih centara, benzinskim crpkama…, navode iz HUP-Udruge.

“Dodatno treba imati na umu da su do ove godine kupci u Hrvatskoj kupovali pelet u pravilu na jesen ili početkom zime. Zbog toga su i trgovci tako organizirali nabavu i prodaju, pripremajući se za zimu. Mnogi su ostali iznenađeni i nepripremljeni za potražnju usred ljeta”.

Država je smanjila PDV na 13 posto, te je sada u proceduri dalje smanjenje na pet posto. “Za sada ne vidimo potrebu za nekom posebnom državnom intervencijom”, kažu.

“Interes kupaca je abnormalan. Većina poziva je samo o tome jesmo li dobili pelete ili kad ćemo ih dobiti”, navodi Igor Radanović iz Excoa, čija tvrtka nabavlja pelete od dva domaća proizvođača, a cijena im je varirala ovisno o periodu nabave.

Dodaje kako su reakcije kupaca podijeljene, od razumijevanja za aktualnu situaciju do vrijeđanja i vikanja.

Kaže, naime, da je po nekim izračunima nabavna cijena u posljednjih šest do devet mjeseci porasla 130 do 150 posto. Prije šest mjeseci prodavali su pelet po otprilike 1,25 kuna za kilogram plus PDV, koji je tada iznosio 25 posto, a danas košta 2,73 kune plus PDV preko 13 posto. No ta cijena nije konačna jer svaku iduću isporuku dobivaju po većoj cijeni, piše tportal.

Foto: ilustracija

Komentari
Prethodni članakKim Verson u bajkovitom izdanju donosi nam “Čaroliju”
Sljedeći članakKreće Festival “Zlatne žice Slavonije” u Požegi, evo što nas očekuje