Razvoj društvenih mreža traje intenzivnije posljednjih trideset godina, u sličnom obliku kako ih poznamo danas. Bezbroj je propalih projekata, no grupici studenata s jednog američkog sveučilišta uspjelo je da studentski projekt zvan Facebook iz 2004. godine postane najkorištenija društvena mreža ikada. Na ovaj fenomen možemo nadodati i razvoj sličnih uspjelih projekata poput LinkedIna (2003. g.), Instagram (2010. g.), Twitter (2006. g.), ali i WhatsApp i Viber koje spadaju pod društvene mreže koje koristimo isključivo preko pametnih telefona.
Danas su ove aplikacije toliko duboko ušle u našu svakodnevnu komunikaciju da ih koristimo baš poput svih ostalih alata kojima brže i lakše postižemo naše komunikacijske ciljeve (a i neke druge).
Tko nije bio svjestan kako bi bilo opet živjeti bez ovih online pomagala, mogao je osjetiti jučer kada je došlo do pada društvenih mreža iz Facebook grupacije (Facebook, Instagram, WhatsApp i Messenger). Naime što se desilo? Kako javlja jedan naš portal „ zviždačica Frances Haugen otkrila je u intervjuu da Facebook daje prednost profitu nad javnim dobrom, a svoje tvrdnje potkrijepila je s više od deset tisuća stranica internih istraživanja i dokumenata. Haugen je radila kao menadžer proizvodnje u Facebooku, a navodi da je Facebook znao da se njegove platforme koriste za širenje mržnje, nasilja i dezinformacija, ali da kompanije nije reagirala na to.“
I to je bio taj leptir teorije kaosa koji je mahnuo krilima u Wall Street Journal-u 13. rujna, a onda su dionice Marka Zuckerberga u ponedjeljak snizile za 120,9 milijardi dolara, te je od tog 13. rujna izgubio 19 milijardi dolara.
Eh, ne brinem se ja za Zuckerbergove milijarde, 19 gore ili dolje, u poziciji je da ih zaradi još stotinu puta toliko, no problem na koji je ovaj zamah ukazao je ogroman.
Vjerujem da smo kroz prethodne godine naučili da društvene mreže ne žive od oglasa već prvenstveno od prikupljanja i prodaje baze podataka. Nedavno je bilo i suđenje Zuckerbergu gdje je platio popriličnu globu upravo iz ovog razloga. Sljedeće što je u ovoj situaciji dugoročno upitno je upravljanje našim online ponašanjem i trendovima, što upravljači ovih mreža vješto rade. Naime, tu nema humanosti i kompromisa, ide se do kraja, jer kako Haugen tvrdi profit je jedini cilj. Uz to korištenje ovakvih servisa osim što nam koristi posljedično stvara i ovisnost. Mislite da vi niste ovisni? Odreknite se svih ovih mreža na 2 tjedna pa se javite kako vam ide. Konkretno vezano uz pad Facebooka istovremeno u svim dijelovima svijeta i svim njihovih ostalim povezanim mrežama, znatiželjna sam saznati na koji način će se odužiti svojim klijentima? Javite nam i to tko je platio oglase, a nisu bili realizirani.
I kao zaključak pada društvenih mreža pitam se što nam je alternativa za uspješnu, laku i brzu komunikaciju, interakciju, razmjenu video i audio sadržaja? Toliko smo duboko unutra, da se čini da nema nazad! No uvijek ima naprijed, a to naprijed ne mora i ne treba biti vođeno samo profitom jer ipak mi smo prije svega ljudi!
Mirela
#proknjižime #srijedom