Da se u kriznim situacijama ne možemo potpuno osloniti na tehnologiju, ovih su dana podsjetili pripadnici Hrvatske gorske službe spašavanja (HGSS), nakon što su na Sljemenu morali spašavati osobu koja je pomoć potražila – od umjetne inteligencije.
Prema informacijama zagrebačkog HGSS-a, osoba koja se izgubila nije odmah kontaktirala broj 112, već je savjet potražila od chatbota. Umjetna inteligencija uputila ju je da krene niz potok, čime se dovela u još teži teren i veće probleme. Srećom, spašavatelji su je ubrzo pronašli živu i neozlijeđenu.
„Zabrinjavajuće je što joj chatbot ni u jednom trenutku nije savjetovao da nazove 112. Tehnologija nam svakodnevno nudi privid sigurnosti, ali u prirodi vrijede drukčija pravila – baterija se prazni, signal nestaje, a pogrešna odluka može značiti ozbiljan problem“, poručili su iz HGSS-a. Naglašavaju kako je u akcijama spašavanja presudno iskustvo, procjena i ono što nijedan algoritam ne može izračunati – ljudska odluka.
„Kad se izgubiš, zovi 112. Ostani na mjestu, slijedi upute spašavatelja i čuvaj bateriju mobitela. Umjetna inteligencija će mijenjati svijet, ali dok god postoji čovjek u nevolji, mora postojati i čovjek koji ide po njega“, zaključuju HGSS-ovci.
Koliko je pravovremena ljudska reakcija važna, pokazuje i nedavni slučaj nestale starije žene u Gornjoj Vrbi. Dana 4. studenoga 2025. godine u 16:15 sati zaprimljena je dojava o nestanku žene koja se dan ranije udaljila od kuće. Na teren su odmah upućeni spašavatelji, a već sat vremena kasnije, zahvaljujući brzoj reakciji građana i policije, nestala je osoba pronađena u mjestu Ruščica – živa i neozlijeđena.
Iz HGSS-a još jednom poručuju: u slučaju nestanka osobe, ne treba čekati 24 sata jer svaka pravovremena dojava može biti presudna za brz i siguran ishod potrage. Ove dvije situacije, različite po okolnostima, ali s istim sretnim završetkom, podsjećaju na jedno, a to je da u trenucima opasnosti, čovjekova odluka, iskustvo i suradnja i dalje su najvažniji čimbenici uspješnog spašavanja.




















