Prema odluci Ministra znanosti, obrazovanja i sporta Željka Jovanovića, objavljenoj na tiskovnoj konferenciji 27. kolovoza 2012. godine, po prvi put u Hrvatskoj uveden je program novog zdravstvenog odgoja. Program se provodi od 1. razreda osnovne do kraja srednje škole, i to kroz postojeće predmete (taj dio provode nastavnici tih predmeta) te na satu razrednika (u suradnji sa stručnim suradnicima i liječnikom školske medicine).

Trenutno ne postoje službeno propisani udžbenici ili priručnici koji bi bili vezani uz program zdravstvenog odgoja, stoga su neki nastavnici nezadovoljni i zbunjeni jer nije jasno kako će se ostvariti očekivani ishodi programa. No, i roditelji i nastavnici slažu se kako veći dio programa ipak nije sporan, i to onaj dio koji se odnosi na pravilnu prehranu, higijenu, prevenciju ovisnosti te prevenciju nasilja. S druge strane, istaknuta su brojna mišljenja o nestručnosti dijela koji govori o spolnosti. Mnoge udruge roditelja i druge udruge civilnog društva smatraju kako se pod krinkom zdravstvenog odgoja podbacuje homoseksualna propaganda. Diskutabilan je i njegov sadržaj kroz razrede osnovne škole. Primjerice, teme o navodnoj razlici između spola i roda nalaze se već u 4. razredu osnovne škole, tema o masturbaciji predviđena je programom već u 5. razredu, a tema pornografije predviđena je u 6. razredu osnovne škole.
Ravnateljica Gimnazije Nova Gradiška Nada Peleh-Serenčeš obrazložila je kako djelatnike gimazije nije uhvatila bojazan vezano za ovu novu stranicu u školstvu, štoviše, većina tema iz zdravstvenog odgoja godinama je već integrirana u nastavni i izvannastavni program.
“Mi smo škola i radimo prema programu kojeg propisuje naše resorno ministarstvo. Tako smo postupili i ovaj put. Naime, kad je kurikulum usvojen, ljudi su s tim bili upoznati na sjednici, a pozvali smo i roditeljsko vijeće. Dakle, učinili smo sve ono što je potrebno. Međutim, nisu ljudi nešto posebno reagirali, a još manje su od toga pravili dramu. Većinu tema iz toga zdravstvenog programa radimo već godinama. Oduvijek je bio obuhvaćen određenim predmetima, posebice predmetima biologije, tjelesne i zdravstvene kulture, u osnovnim školama predmetom domaćinstvo, itd. Dakle, moduli koji postoje u zdravstvenom odgoju uklapaju se u unaprijed određenu satnicu. One teme koje ne može odraditi razrednik, preuzima stručna služba, posebice pitanja psihologije i sl.”, objašnjava ravnateljica Peleh-Serenčeš.
Pri uvođenju programa zdravstvenog odgoja nije poštivana uobičajena procedura uvođenja nekog programa u škole. Udruge civilnog društva ističu i kako je program izrađen i objavljen tek 29. rujna, tj. mjesec dana nakon što je uveden i nakon što su sve škole već donijele Plan i program rada škole za ovu školsku godinu. Drugim riječima, škole su u već generirani nastavni program trebale uključiti i program zdravstvenog odgoja bez da su prethodno imale uvid u njega.

 

“Nismo imali prigode ni ostvariti sve teme. Vidjet ćemo kako će dinamika naših poslova to nametati u drugom polugodištu. Imamo i školsko povjerenstvo koje prati provedbu (profesor biologije, psiholog i pedagog) te koje može pomoći razredniku oko oblikovanja neke teme, a u krajnjem slučaju i stručne osobe iz toga povjerenstva mogu u potpunosti preuzeti neku temu”, ističe ravnateljica.
Polazeći od pretpostavke kako program zdravstvenog odgoja donosi nametanje ideologije koja je suprotna vrijednosnom sustavu, neke udruge prikupljaju potpise svih onih roditelja koji pronalaze nepoštivanje svojih prava te se protive načinu uvođenja zdravstvenog odgoja. Naposljetku, vijeće roditelja u školi može donijeti odluku o neodobravanju onog dijela školskog Plana i programa koji se odnosi na zdravstveni odgoj.
Vrijednosni sustavi Gimnazije upućuju na profesionalni pristup i ovome problemu, koji to zapravo niti nije. “Sve instance, uključujući roditelje pojedinačno, roditeljsko vijeće i nastavničko vijeće, su upoznate s tim. Što se tiče osjetljivih tema i pitanja vrijednosne orijentacije, mi u to niti možemo niti smijemo ulaziti. Dakle, nema nikakve bojazni u smislu nametanja određenih vrijednosnih sustava koji ne bi bili u skladu s odgojem djece”, zaključuje ravnateljice Gimnazije Nova Gradiška.

Autor: Zorislav Knežević7photo: RNG, vigilare.org

Komentari
Prethodni članakOkučanci u Međunarodnom nanbudu seminaru u Samoboru
Sljedeći članakBodovaljci – selo velikog srca